Nola en Marly

Van de ouders:

25 januari 2022 zijn Nola & Marly geboren bij een termijn van 32 weken en 6 dagen.

Na vele controles, verschillende ziekenhuizen (vanaf Groningen tot aan Leiden) en onduidelijk over het type zwangerschap kwam uiteindelijk een diagnose: een monoamniotische tweeling (slechts 1% van ééneiige tweelingzwangerschappen). Dit houd in dat beide kindjes samen niet alleen één placenta, maar ook één vruchtzak delen. Hierdoor meer risico’s en kans op complicaties. Het grootste risico is de knoopvorming van de navelstrengen, waardoor onvoldoende bloed naar 1 of beide baby’s zou gaan met alle gevolgen van dien. Een intensieve periode met geplande keizersnede lag voor ons in het verschiet.
Vanaf 28 weken zwangerschap is mama opgenomen in het ziekenhuis, UMC Groningen, ter foetale bewaking met 3x daags een CTG en 2x per week doppler onderzoek. Dit als doel om eventueel vroegtijdig in te kunnen grijpen, mocht dat nodig zijn. De keizersnede was gepland op exact 33 weken, bij deze termijn weegt het risico van complicaties van de vroeggeboorte niet meer op tegen de kans op sterfte als gevolg van het aantrekken van de knoop in de navelstrengen.
Wanneer mama de 32 weken haalt mag ze overgeplaatst worden voor de laatste week, iets dichter bij huis, in het Scheper Ziekenhuis in Emmen. De meiden deden het super goed in de buik en wat waren we blij dat we al zover waren gekomen in deze onzekere periode.
Één dag voor de geplande keizersnede werd mama ‘s nachts niet lekker, buikpijn en overgeven. De verpleegkundigen maakten een extra CTG en waarschuwden de dienstdoende gynaecoloog. Er waren al harde buiken te zien en de hartactie van een van de meiden was niet meer goed te monitoren. Er werd gelijk besloten voor een spoedkeizersnede. Papa werd onmiddellijk gebeld en was gelukkig nét op tijd in het ziekenhuis.
Onze prachtige dochters werden geboren bij een termijn van 32 weken 6 dagen en wat deden ze het gelijk ontzettend dapper! Nola woog 1985 gram en Marly 1770 gram. We wisten dat er nog een lange weg te gaan was, maar zijn voor nu ontzettend dankbaar dat ze veilig in ons midden zijn. Nu maar groeien en bloeien op de neonatologie en hopen dat ze snel thuis mogen komen!

Dankjewel Marieke Oosterhuis voor de ontspannen ochtend en deze bijzondere herinnering!

1. Tamara
    Tamara zegt:

Wat zijn jullie sterk samen! Jullie hebben 2 prachtige mooie maar vooral sterke meiden!? Het was en is een pittige weg die jullie bewandelen, maar jullie kunnen dat!! Jullie zijn toppers!?