Nieuws omtrent gehaakte vogeltjes

Esmée-46

In 2011 is er door de Werkgroep Infectie Bestrijding (WIP) naar buiten gebracht dat bacteriegroei vergroot wordt door de hoge luchtvochtigheid in couveuses.  Knuffeltjes, dekentjes en kleertjes vormen hierin een mooie nestelmogelijkheid voor bacteriën, waardoor de kans op infecties en besmetting bij prematuren groter wordt. Enkele ziekenhuizen staan het daardoor niet toe een knuffeltje in de couveuse te leggen.

Naar aanleiding hiervan heeft Stichting Earlybirds Fotografie contact gehad met diverse ziekenhuizen, hygiënisten en andere experts. De stichting heeft besloten haar protocol omtrent de gehaakte vogeltjes aan te passen. Graag willen wij jullie hierover informeren.

Op basis van bovenstaande informatie heeft Stichting Earlybirds Fotografie besloten om ouders onderstaand advies te geven:

• vogeltjes mogen alleen na toestemming van artsen en/of verplegend personeel aan prematuren worden gegeven;
  • vogeltjes alleen bij prematuren leggen die in een wiegje liggen (en niet meer in de couveuse).

Om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken, is er voor de keurmeesters een vernieuwd was- & keurprotocol opgesteld. Keurmeesters dienen zich aan strenge (hand)hygiëne regels te houden, wasmachines worden vaker gereinigd, vogeltjes worden op hogere temperaturen gewassen en het verpakken van vogeltjes gebeurt nog zorgvuldiger.

Fotografen worden goed geïnstrueerd wat zij aan de ouders kunnen vertellen over de gehaakte vogeltjes.

Flyers die bij de vogeltjes worden gevoegd (in een apart zakje) worden aangepast. Door middel van deze flyer worden ouders geïnformeerd dat de gehaakte vogeltjes alleen na toestemming van artsen en/of verplegend personeel aan het kindje gegeven mogen worden wanneer de kindjes in een wiegje liggen

Wat houdt dit concreet in voor jullie haaksters?
De vogeltjes komen, indien het ziekenhuis dit niet toestaat, niet meer in een gesloten couveuse terecht. Mogelijk kunnen de vogeltjes wel in warmtebedjes of wiegjes worden gelegd. Medisch personeel is te allen tijde verantwoordelijk voor wat er wel/niet bij het kindje gelegd mag worden. De stichting volgt daarin.

Alle ouders krijgen een setje van een Earlybirdje, een NiCu en een sleutelhanger aangeboden. De vogeltjes gaan worden alleen bij de kindjes gelegd na goedkeuring van artsen en/of verplegend personeel, de sleutelhanger is als aandenken.

Alle kindjes die uit een gesloten couveuse komen, zullen daarna in een warmtebedje of wiegje worden geplaatst. De vogeltjes zullen daarom altijd aan alle ouders worden uitgedeeld die een reportage krijgen, ook wanneer hun kindje op dat moment nog in een gesloten couveuse ligt.

1. Berna
    Berna zegt:

Hoeveel mensen haken er en hoeveel birdjes zijn er nodig. Het lijkt me dat er snel veel te veel vogeltjes zijn wanneer men massaal begint te haken.