Mirthe prematuur geboren met 32 weken, gebroken vliezen, weeenremmers, sonde, borstvoeding, ZGT Almelo

Mirthe

Van de ouders:

In de nacht van zaterdag op zondag 27 oktober braken spontaan de vliezen. Een opname in het ziekenhuis volgde. Omdat ze veel eerder zou komen dan gepland, werd ze met weeënremmers nog even afgeremd. Geboren werd ze die zondag avond toch spontaan, met alles erop en eraan. Mirthe woog op dat moment 2185 gram. Onze dame kreeg die avond gelijk sondevoeding. Zelf drinken zat er nog niet in, want ze had nog een beetje moeite met ademhalen en slikken. Om die reden heeft ze in de eerste periode nog wat ondersteuning gekregen bij het ademhalen. Gelukkig konden de low-flow en de medicatie snel gestopt en mocht ze op zondag 10 november voor het eerst in de wieg slapen.

Helaas wilde de groei in het begin alleen nog niet zo vlotten. Ze spuugde veel en viel daardoor alleen maar af. Ze woog op een gegeven moment 330 gram onder haar geboorte gewicht. Nadat haar voedingsschema werd aangepast ging het gelukkig beter. Ze kon de afgekolfde moedermelk beter verdragen en had ook steeds meer zin-energie om zelfstandig aan de borst te drinken. Dit was het kantelpunt want vanaf af toen ging ze met sprongetjes vooruit: de weegschaal liet positieve cijfers zien, haar vitale functies waren stabiel en ze kon zich zelfs al zonder kruik goed warm houden.

Op maandag 18 november mocht ze, omdat het in het weekend alles goed was gegaan, van de monitor af. Haar ontslag, waarbij ze nog wel gebruik zou maken van sondevoeding, kon worden voorbereid en onze kleine kanjer zou snel mee naar huis mogen: yes. De ontslagdatum werd gepland op woensdag 20 november.

Anouk was dan ook net op tijd. We zijn ontzettend blij met de foto’s die zij van onze kleine dame en ons als gezin heeft gemaakt namens Stichting Earlybirds. De foto’s zullen straks een mooi plekje krijgen in ons nieuwe huis.

Inmiddels is Mirthe 3 weken in huis. De sondevoeding is gestopt en geniet Mirthe, net als haar ouders, volop van het thuis zijn. Wij zijn dan ook erg trots op onze stoere dame en hopen dat we nog veel avonturen met haar mogen mee maken. Want ‘grote avonturen beginnen klein’.

——————————-

Van de fotograaf:

Op dinsdagochtend stapte ik het ZGT Almelo binnen en tref ik in de hal Jordi en Judith. Ze komen al meteen met mooi nieuws, want ze mogen morgen hun mooie meisje Mirthe mee naar huis nemen. Ik ben dus nog net op tijd.

Mirthe is op 27 oktober 2019 geboren na een zwangerschap van 32 weken met een mooi gewicht van 2185 gram. Gelukkig doet Mirthe het heel goed en nu gaat het dus zo goed, dat ze lekker naar huis mag.

Wanneer ik de kamer binnen kom, ligt ze heerlijk in haar wiegje te slapen. Pas als papa en mama haar uitkleden voor het badje, wordt ze wakker en zie ik haar mooie oogjes. In bad geniet ze zichtbaar van het warme water. Na het badje komt de fysiotherapeut nog even een laatste check doen en dan mag Mirthe lekker knuffelen met mama en papa. Daar valt ze heerlijk in slaap.

Lieve Jordi en Judith, wat fijn dat ik dit voor jullie mocht vastleggen. En lieve Mirthe, wat bof jij met zulke leuke ouders. Ik wens jullie alle liefde en geluk toe!

Lieve groet
Anouk Masselink