Milan prematuur geboren met 30 weken en 5 dagen, Radboud MC, CPAP, Gelderse Vallei, buidelen, sonde

Milan

Ik was 30 weken en 5 dagen zwanger, en voelde mij prettig en fijn in mijn zwangerschap. Alle controles en echo’s zagen er goed uit. En ik was al aan het aftellen naar mijn zwangerschapsverlof. Plotseling werd ik ‘s-nachts rond 03:00 uur wakker. Ik verloor vocht en wist eigenlijk al gelijk dat er iets niet goed was. Nadat ik mijn vriend had wakker gemaakt, en ik de verloskundige had gebeld, waren wij binnen een half uur al onderweg naar het ziekenhuis. Kort nadat wij waren aangekomen werd onze Milan, om 03:57 uur geboren. Het was een emotionele rollercoaster. Samen met Milan zijn wij vervolgens naar het Radboud UMC in Nijmegen gereden met de ambulance, waar hij tot week 32 op de intensive care lag. Een periode waarin wij hem stapjes vooruit zagen maken. De CPAP die eraf mocht, de onderzoeken met een positief resultaat, de weinige dipjes die hij liet zien.

Toen Milan 32 weken was mocht hij naar het streekziekenhuis in Ede. Lekker op een aparte kamer mag hij de komende tijd aansterken. En dat doet hij goed.

Toen Milan 34 weken was kwam Earlybirds langs voor een fotoshoot met ons. Dit was voor ons een mooi en trots moment om deze bijzondere herinnering vast te leggen met z’n drieën. Toevallig mocht hij ook in bad voor de eerste keer op het moment van de fotoshoot. Wij zijn erg blij dat er een stichting als Earlybirds bestaat.

Een aantal dagen terug werden wij even hard herinnert aan het feit dat een premature baby nog erg kwetsbaar is. Milan kreeg een terugval, en moest weer aan de optiflow en de coffeine vanwege de terugval. Gelukkig herpakt hij zich goed en heeft hij inmiddels geen extra zuurstof meer nodig. De spannende momenten wennen niet en zullen ook niet wennen. Ondertussen blijven wij aftellen dat Milan met ons mee mag naar huis en dat wij samen kerst kunnen vieren met z’n drieën.

Britt Stolz en Loris Misic

———————–

Van de fotografe:

Voor Stichting Earlybirds mocht ik naar ziekenhuis de Gelderse Vallei in Ede. Daar lag Milan die met 30 weken en 5 dagen geboren is. Eerst heeft hij in het Radboud UMC in Nijmegen gelegen, maar aangezien het nu zo goed met hem ging mocht hij naar Ede. Heel erg fijn, want niet alleen was het dichterbij, maar hadden ze ook een kamer alleen en konden ze lekker naast hem slapen.

Toen ik de kamer binnenkwam, werd ik onthaald door de ouders Loris en Britt. Het was een bijzonder moment, want Milan mocht voor het eerst in bad. Zoals voor elke jonge ouder was dit spannend, maar ook erg mooi. Het was fijn om dit voor hen vast te mogen leggen. Milan vond het heerlijk en genoot van het warme water. Daarna lekker buidelen bij mama om vervolgens meteen in slaap te vallen. Wat mooi om zulke liefdevolle momenten te mogen vastleggen voor jullie.

Lieve Loris, Britt en Milan; ik wens jullie veel geluk en liefde toe en hoop dat Milan snel met jullie mee naar huis mag.