Matthijs

Matthijs1
18 maart 2014

’s-Morgens vroeg stap ik in de auto op weg naar Matthijs in het DZ in Deventer. Het is een klein uurtje rijden. We hebben rond half 11 afgesproken. Wanneer ik op de afdeling Neonatologie kom tref ik gelijk Jan-Willem, de papa van Matthijs. Nadat onze handen gedesinfecteerd zijn gaan we vlug naar Matthijs waar ook mama Sandra trots bij Matthijs staat. Ik kijk eerst even naar het prachtige mannetje, voordat Sandra en Jan-Willem hun verhaal doen.
Sandra kreeg met 19 weken weeën. Hetzelfde als in haar vorige zwangerschap, waarbij met 22 weken haar tweeling is geboren en overleden. Ze liet me een foto zien die bij Matthijs op het kamertje staat. Hij heeft 2 prachtige engeltjes die over hem waken, Jasmijn en Wouter.
Nadat Sandra weeën kreeg, kreeg ze absolute bedrust. Ze heeft hiervoor diverse medicatie gekregen waaronder hormonen om de baarmoeder rustig te houden en bloedverdunners. Nadat ze bijna 35 weken zwanger was, en dus 16 weken plat heeft gelegen, is de medicatie gestopt. Hierna zijn de weeën al snel op gang gekomen en is na een zwangerschap van 35 weken hun prachtige zoon Matthijs Arnoud geboren. Omdat zijn bloed te dik is (teveel rode bloedlichaampjes) en het de artsen niet lukte een infuus bij hem aan te leggen, moet zijn lichaampje nu alles zelf op orde zien te krijgen met de bloedlichaampjes. Het kost hem erg veel energie om alles zelf op peil te krijgen, waardoor hij nog heel veel slaapt. Het zelf drinken gaat dus ook nog moeizaam. Maar wat waren de ouders blij en trots op Matthijs dat hij die ochtend heel goed aan de borst dronk!! Ik hoop dat dit het begin is en dat jullie dappere mannetje snel mee naar huis mag.

Lieve Sandra en Jan-Willem, jullie hebben enorm veel indruk op me gemaakt. Wat zijn jullie een sterk gezin met jullie 3 prachtige kinderen, waarvan er 2 een vlinderkindje zijn. Ik wens jullie enorm veel geluk met jullie gezinnetje!

Liefs Wendy

**************************

De reactie van de ouders:

Toen Matthijs was geboren dachten we meteen aan Earlybirds, omdat we in de periode nadat Jasmijn en Wouter zijn geboren en overleden heel veel over Earlybirds gehoord hadden. 18 maart kwam je langs en het was meteen heel erg ontspannen. Het was zo fijn dat we direct door jou gezien werden als een gezin van 5, zoals wij dat ook voelen. Na wat praten deden wij de verzorging van Matthijs en ging het foto’s maken er heel natuurlijk tussendoor, eigenlijk hebben we er weinig van gemerkt en dat was heel ontspannen. Een eerste foto liet je ons zien op de camera, ik was meteen verkocht.

Wat ontzettend mooi en bijzonder om zomaar zo’n reportage te mogen ontvangen. Zo fijn om prachtige foto’s te krijgen van de eerste dagen van Matthijs zijn leven. Heel erg bedankt Wendy, het was ontzettend waardevol, en natuurlijk dank aan Earlybirds!

Liefs,

Jan-Willem en Sandra