Manon en Estee prematuur 29 weken tweeling transfusie syndroom

Manon & Estée

Manon en Estee

Tijdens onze eerste echo bij 7 weken zwangerschap kregen we de verrassing (of was het eerder schok? 😉 ) van ons leven. Een ééneiige tweeling zou ons gezinnetje vergroten!

Bij 19 weken zwangerschap bleken onze meisjes een zeer zeldzame vorm van het tweeling transfusie syndroom te hebben, genaamd TAPS, waarvoor nog geen standaardbehandeling is. Zonder behandeling echter, zouden we hen sowieso verliezen. Het tweelingteam in UZ Leuven voerde een laseroperatie uit op de placenta en één van onze meisjes kreeg een bloedtransfusie via de navelstreng. Dit leek gelukkig een succes maar na een paar onzekere weken sloeg het noodlot opnieuw toe, op 25 weken. Er zat namelijk een scheur in de vruchtzak bij 1 kindje. Mama moest meteen in het ziekenhuis blijven tot de bevalling. Deze kon voor elke moment zijn maar kon ook nog een aantal weken op zich laten wachten.

Na een paar spannende weken, kwamen Manon en Estée keizerlijk ter wereld na 29 weken. Ze wogen 1,215 kg & 1,120 kg en waren 38,5cm groot. Ze maakten meteen een goede start en hadden slechts enkele dagen cpap nodig. We zijn heel erg trots op onze vechtertjes die al een maand lang geweldig hun best doen. Ondanks het vele gependel tussen thuis en de neonatologie afdeling genieten we van alle momenten die we met hen kunnen spenderen. We zijn dan ook ontzettend blij dat Wendy enkele van deze mooie momenten kon vastleggen tijdens haar fotoreportage. Een prachtige herinnering voor ons!

Maandag verhuist Manon naar een open bedje en hopelijk volgt haar zus snel. Nog een paar weekjes op de afdeling neonatologie en dan kunnen we naar huis maar eerst moeten ze nog zelfstandig leren drinken en flink groeien.

Groetjes, Valérie & Michael

**************

De fotograaf:

Ik mocht weer eens op pad na lange tijd naar 2 knappe meisjes die toch wel veel te vroeg hallo zijn komen zeggen! Manon en Estée zijn geboren met 29 weekjes maar doen het uitstekend.

Na overleg met de verpleging mocht ik op de afdeling binnen tussen 8-9 uur ‘s ochtends dus gingen we afgelopen woensdag vroeg op pad. Daar aangekomen mocht ik kennismaken met deze 2 meisjes die nog op afzondering lagen en nog niet samen mochten liggen. Na de verzorging mochten ze even heel dicht bij mama en papa liggen om samen te genieten! Daarna was het tijd voor mij om afscheid te nemen.

Lieve Manon en Estée: nog even snel wat bijkomen en groeien en we zien elkaar snel weer in de studio voor de geplande newbornsshoot samen met jullie trotse grote broer!

Groetjes Wendy