Maliya

2016-02-12-Maliya%20Collage

Daar gingen we dan, met z’n drietjes op naar de 20-wekenecho. Niet om te kijken of Danica een broertje of zusje kreeg (dat bleef voor ons allemaal een verrassing tot en met de geboorte), maar of het gezond was. Gelukkig geen open schedeltje of gehemelte zei papa. Het hartje was ook goed, een mooi vierkamerbeeld. Toch bleef ze daar wat lang bij hangen. Waarom dat was werd snel duidelijk. ‘Mensen dit ziet er echt niet goed uit…’ Het was alsof ik niet meer in mijn eigen lijf zat toen ik vroeg wat het betekende. Ik dacht dit is het bericht dat ons kindje het niet gaat halen. Tranen waren er maar heel weinig, papa was bezig met Danica die erg druk aan het spelen was. Het drong niet echt door, dat was pas toen we de volgende dag in het VU waren. Een open buikje of gastroschisis komt in 95% van de gevallen helemaal goed. En met dat in gedachten gingen we verder.

Bijna iedere 2 weken een echo en met 34 weken in het ziekenhuis logeren tot het zover was. Met 36 weken en 2 dagen besloot de gynaecoloog dat het risico om langer te wachten met opgezette darmpjes niet meer opwoog tegen de risico’s van vroeggeboorte. Een klein zetje en de natuur deed de rest. Binnen 12 uur lag daar een klein hummeltje op mijn buik, tot haar oksels in een steriele zak. Al snel namen ze haar mee om verder te onderzoeken. Papa ging met haar mee en mijn moeder bleef bij mij. Een verdoofd gevoel, maar niet van angst, nam bezit over mij. Ik kon nu echt niets meer doen. Maliya moest het zelf doen. De artsen gingen met haar aan de slag. De kinderchirurg legde uit wat ze gezien had en dat ze het toch op de OK wilde aanpakken.

Na een geslaagde operatie heeft Maliya ons keer op keer verrast. Haar herstel ging zo onvoorstelbaar snel. Iedere dag was er nieuws en veel sneller dan verwacht herstelde ze. Zelfs zo snel dat ze tijdens de fotoshoot geen slangetjes en monitoren meer had. We mochten zelfs al naar huis als we het hadden aangedurfd. Iedere dag ben ik dankbaar voor ons kleine vechtertje.

Als wij haar zo zien liggen, zo teer en klein, doen wij ons beseffen, dit kan alleen Gods wonder zijn!

Lieve Maliya jij maakt ons gezin compleet!