Lucas & Colin

lucas en colin
De ouders:

Op 12 mei 2014 was het even schrikken, een tweeling! We hebben al een dochter en hadden hier totaal niet op gerekend. Eenmaal aan het idee gewend, vonden we de gedachte van een gezin bestaande uit 5 helemaal geweldig. De zwangerschap verliep goed. Op 31 juli 2014 hadden wij onze 20-weken echo, hieruit bleek dat we 2 jongens gingen verwachten. Wat leuk! De jongens zagen er goed uit en er waren geen bijzonderheden.
Maar kort daarna veranderde er iets, ik kreeg last van harde buiken. Als gevolg hiervan kreeg ik wat extra controles in het ziekenhuis en werd mij vanaf 1 september geadviseerd te stoppen met werken.Uit de controles begon te blijken dat een van de jongens een groeiachterstand aan het ontwikkelen was, dit hield in dat er nog meer controles plaats vonden. Uiteindelijk is op 25 september besloten dat ik moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Diezelfde middag werd ik met de ambulance van Enschede naar Groningen gebracht. Na 5 dagen begon ik mij erg ziek te voelen. Na een aantal testen bleek dat er sprake was van pre-eclampsie. Ik kreeg direct medicijnen en longrijpingsprikken. Op de NICU in Groningen was op dat moment geen plek voor 2 kinderen. De artsen vonden de situatie te onzeker, de jongens zouden misschien wel geboren moeten worden. De volgende dag is besloten mij van Groningen naar Zwolle te verplaatsen, daar was wel plek voor de jongens. In Zwolle werd er opnieuw een groeiecho gemaakt, hieruit bleek opnieuw dat een van de jongens verder in groei achter bleef. Na 2 weken werd er weer een groeiecho gemaakt. Uit de echo viel op te maken dat het kleinste kindje helemaal niet gegroeid was en het ook niet meer goed had, zijn reserves waren op. Inmiddels was dat ook terug te zien op de CTG. Dit stond zeer waarschijnlijk allemaal in verband met de pre-eclampsie.

Er is besloten de jongens op 16 oktober 2014, na 31 weken zwangerschap, geboren te laten worden middels een keizersnede. Onze zoon Lucas werd om 12.03 uur geboren en woog 1165 gram en om 12.06 uur is Colin geboren, hij woog 1530 gram.
De jongens hebben de eerste week op de NICU in Zwolle gelegen en zijn toen overgebracht naar Enschede. Wat een spannende periode is dit, met ups en downs. Sinds 5 november ligt Colin in een wiegje, nu Lucas nog. We hebben nog even te gaan, maar wat zijn het een vechters, dus ze komen er wel!

Op 8 november heeft Juliantien ons gezin gefotografeerd. Wij willen haar en stichting Earlybirds heel erg bedanken voor deze bijzondere reportage. Wat een prachtig aandenken aan deze moeilijke periode.