Loua

Na een lang traject om zwanger te kunnen worden waren we zó blij om aan onze familie en vrienden te kunnen vertellen dat er eindelijk een kleintje op komst was, ons wondertje!
De zwangerschap was zwaar doordat ik ernstige bekkeninstabiliteit had maar ik genoot er intens van. Ik werkte vanaf 18 weken al halve dagen en vanaf 22 weken was ik volledig thuis. Achteraf is dit mijn geluk geweest, want wat als ik door was blijven gaan? Wat we toen nog niet wisten..

Bij de 20 weken echo was te zien dat Loua waarschijnlijk klein bleef omdat de navelstreng aan de zijkant van de placenta zat. We zouden vanaf 28 weken extra groei echo’s krijgen om te checken of ze wel bleef groeien.
22 september met een zwangerschap van 28+1 weken hadden we de groei echo en al snel was duidelijk dat ons meisje 3 weken achter liep met groeien. We werden meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een extra controle. Daar lag ik 1,5 uur aan de CTG en toen was duidelijk dat Loua in mijn buik niet happy was.
De conditie van de placenta was niet goed, de bloedtoevoer van de navelstreng was niet goed en er was te weinig vruchtwater.
Loua had het op alle vlakken moeilijk. Het ging allemaal erg vlug en er werd gebeld met het MMC Veldhoven of er plek voor ons was. Voordat we het wisten stonden er al ambulance broeders in de kamer om ons naar Veldhoven te brengen. Ik kreeg nog snel een spuit in mijn bil om de longrijping te versnellen.
23:00 kwam ik met de ambulance binnen bij het Maxima Medisch Centrum. Daar werden ook gelijk weer allerlei onderzoeken gedaan. Weer aan de CTG voor een tijdje, wat al snel de hele nacht zou worden. Helaas ging Loua snel achteruit. Haar hartslag had veel dipjes en zakte teveel. Rond 02:00 werd duidelijk dat ze waarschijnlijk de volgende dag gehaald zou worden met een keizersnede. Maar ‘S nachts om 04:15 na de zoveelste hartslag dip kwam de gynaecoloog in onze kamer vertellen dat het hele team klaar stond en dat ons meisje direct gehaald zou worden. 04:40 werden we naar de O.K. gereden en met een spoedkeizersnede is Loua geboren om 05:08 uur.
Met 28+2 weken zwangerschap, 870 gram en 30cm lang wilde ons meisje vechten buiten mama’s buik.
Loua doet ze het nu erg goed! Ze heeft laten zien dat ze een erg pittig sterk meisje is. Duidelijk een eigen willetje en laat goed van zich horen. Het is een hele spannende tijd en er kan veel gebeuren in een korte tijd. We proberen positief te blijven en genieten vooral van haar ontwikkeling.
We hebben nog een lange weg te gaan maar alles op haar eigen tempo.

We zijn erg blij met de foto’s van stichting Earlybirds. Daar willen we Mieke (de fotograaf) dan ook echt voor bedanken. Zo puur en precies zoals wij ons “ding” doen met Loua heeft Mieke het vastgelegd.

1 antwoord