Lilou & Marie

Wat was dat een grote verrassing bij onze eerste echo; een tweeling op komst! Bij die mogelijkheid hebben we werkelijk geen moment stilgestaan. En ook nog 2 meiden! Bij de vreugde komt ook gelijk het besef dat de zwangerschap anders zal zijn dan we ons hadden voorgesteld. Tot vrijdag 29 juli is de zwangerschap precies 29 weken onderweg en verloopt alles ogenschijnlijk voorspoedig. Tijdens de echo in het OLVG Oost horen we echter dat de groei van één van de meisjes door een minder goed werkende placenta tegenvalt. Vanaf nu moeten we elke week tweemaal terugkomen voor een ctg scan.

Met precies 30 weken zwangerschap krijgen we te horen dat mama moet worden opgenomen in het AMC. Bedrust is het devies, nu tweemaal per dag een ctg-scan en direct longrijpers voor als jullie heel snel gehaald moeten worden. We worden voorbereid op een bevalling die elk moment kan gebeuren, met zeer waarschijnlijk een maximum tot 32 weken. Voor ons is elke dag winst, en elke week erbij wordt relatief groot gevierd. Bij 32 weken en één dag krijgt ons kleinste meisje het moeilijk. Urenlang wordt de ctg scan gevolgd. Rond middernacht krijgen we van de gynaecoloog het verlossende woord. Vannacht worden onze meisjes met een keizersnede gehaald.

Zo komt er een einde aan twee weken elke dag hetzelfde, veel stress en spanning. Het besef dringt langzaam door, we gaan vannacht onze twee dochters ontmoeten. Het is een bijzondere bevalling. Om 01.15 uur wordt onze dochter Marie Alice geboren en om 01.18 uur onze dochter Lilou Lieve. Beide meisjes doen het vanaf hun geboorte geweldig. Heel bijzonder om samen al te ontdekken wat karaktereigenschappen zijn van de twee, hoe jong ook. Na twee weken IC op de afdeling Neonatologie van het AMC mogen we direct naar de high-care afdeling van het Zaans Medisch Centrum. We hebben geluk dat we een hele fijne tweelingkamer krijgen toegewezen waar we zelf ook kunnen slapen. Mama doet waanzinnig goed werk met kolven, jullie groeien daarom bijzonder snel. Deze week worden jullie op vrijdag 37 weken en we hopen dan stiekem al met jullie thuis te zitten. Ondertussen heeft Ineke Mulder van stichting Earlybirds ons bezocht en prachtige foto’s van ons gezin gemaakt. We zijn haar en de stichting onwijs dankbaar voor deze dierbare en blijvende herinnering.