Lexie

Lexie, geboren op 7 februari om 0:28 te Veldhoven met een oorspronkelijke uitgerekende datum van 6 mei 2024, kwam ter wereld via een keizersnede in de operatiekamer. Na bevalling werd ze meteen overgebracht naar de neonatale intensive care unit (NICU) van het Maxima Medisch Centrum, nadat ze vroegtijdig ter wereld kwam na 27 weken en 2 dagen zwangerschap. Haar komst bracht ons in een rollercoaster van emoties en een chaotische periode die verschillende uitdagingen met zich mee brachten. Voor Lexie waren er vooral ademhalingsproblemen, infecties en oog complicaties.

Door de E-coli bacterie infectieziekte is ze ernstig ziek geweest in haar eerste weken. Ze heeft drie weken antibiotica gehad omdat er een vermoeden was van een hersenvliesontsteking. Na enkele dagen zonder kwam de infectie terug met een zekerheid van een hersenvliesontsteking. Na nog eens drie weken antibiotica en een week voor de zekerheid is het tot nu toe niet meer teruggekomen gelukkig en lijkt de schade aan haar hersenen mee te vallen.

De beademing van de eerste weken had meerdere negatieve gevolgen ondanks haar vooruitgang in ontwikkeling en groei. Zo kreeg ze te maken met BPD, een long afwijking bij prematuren. Ook kreeg ze een zogeheten, retinopathie van prematuriteit (ROP). Voor de longen is er op latere leeftijd de kans dat ze sneller vermoeid is en bestaat er een grotere kans op gevoelige luchtwegen en afwijkingen daaraan.

Voor de ROP is Lexie ook al een weekje naar het Radboud UMC in Nijmegen geweest daar is een injectie in haar oogjes gezet die moet de woekering van haar bloedvaatjes in het oog tijdelijk stoppen. Zodat ze groter is als de haarvaatjes van het netvlies weer gaan groeien en ze dan de narcose aankan die bij een laserbehandeling hoort. Daardoor wordt ze nu door oogartsen in de gaten gehouden. en zodra de haarvaatjes gaan groeien en woekeren dat ze dan weer spoedig richting het Radboud kan om de laserbehandeling te doen. Daar kan ze kokervisie/tunnelvisie aan overhouden.

Eind april, de dag na de early birds fotoshoot, zijn we naar de medium care in het MMC in Veldhoven verhuisd dat is verderop in de gang eigenlijk. Binnenkort gaan we naar ons regio ziekenhuis en daar afwachten tot dat ze naar huis mag komen.

Lexie en wij, haar ouders, blijven hoopvol en vastberaden in onze steun aan elkaar tijdens onze reis naar herstel. We hopen haar toch binnenkort thuis te mogen verwelkomen.