Jonas prematuur geboren met 27 weken en 2 dagen, OLVG Oost, gebroken vliezen, vroeggeboorte, sondevoeding

Jonas

Op een zondagochtend rijd ik naar Amsterdam, om in het OLVG-Oost Jonas te fotograferen. Wat een mooi mannetje tref ik, samen met zijn zorgzame ouders en lieve grote broertje. Jonas is geboren na een niet geheel ontspannen zwangerschap van 27.2 weken. Al vanaf week 16 had moeder last van bloedverlies, waardoor zij veel extra controles kreeg. Hierbij werden risicovolle oorzaken uitgesloten.

Moeder vertelt over de dag van de geboorte van Jonas:

“We hadden op de desbetreffende avond contact gezocht met het ziekenhuis vanwege weer veel bloedverlies en daarbij had ik lage buikpijn en rugpijn. Die pijn maakte gelukkig het verschil waardoor we gingen bellen met het ziekenhuis en niet gingen afwachten. We zijn met eigen vervoer naar het ziekenhuis gereden. Pas in de auto merkten we dat ik echt aan het puffen was, maar we dachten dat het nog wel geremd kon worden.

Bij binnenkomst in het ziekenhuis zagen ze meteen dat de bevalling al aan de gang was. Ik bleek volledige ontsluiting te hebben! Toen de gynaecoloog mijn vliezen brak bleek dat de placenta had losgelaten….. Ik mocht persen; met twee persweeën was Jonas er en die gaf al snel een huiltje. Slechts 30-45 minuten na binnenkomst in het ziekenhuis werd Jonas geboren. Het is allemaal maar net goed afgelopen. Wat een geluk! Inmiddels zijn we wel bekomen van de schrik en durven we voorzichtig uit te kijken naar het moment dat Jonas naar huis mag.”

Lieve Maaike, Rogier, Fedde en Jonas, ik wens jullie alle goeds met zijn vieren!
Hanneke Heijt