Jette prematuur geboren met 32 weken en 5 dagen, HELLP CWZ Nijmegen keizersnede couveuse sonde

Jette

Verhaal Fotograaf

Dit is Jette een erg mooi meisje. Omdat haar mama HELLP- syndroom had, is zij met iets meer dan 32 weken geboren in het CWZ in Nijmegen. Gelukkig ging het met Jette snel goed zodat er een afspraak gemaakt kon worden voor de fotoshoot.

Eenmaal wakker geworden liet zij zich goed vast leggen onder zeer slechte lichtomstandigheden. Jette was zeer actief en haar ouder werkten enthousiast mee.
Ik vond het een fijne ontmoeting en heel speciaal om Jette te mogen vast leggen. Ik wens Jette en haar ouders veel geluk.

—————–

Verhaal Ouders

Soms komen grote gebeurtenissen zo snel, dat je ze bijna niet ziet aan komen. Zo stond ik donderdagochtend nog voor de klas, zonder ook maar een klein beetje te vermoeden dat een dag later ons leven nooit meer hetzelfde zou zijn. Misschien had ik het al eerder kunnen zien aankomen. Al weken hield mijn lichaam extreem veel vocht vast en was mijn lichaam opgeblazen tot ongekende proporties. Of dat niet al genoeg was, zorgde die vochtophoping ervoor dat de zenuwen in mijn polsen werden afgekneld, met stekende pijn in mijn handen als gevolg.

Als basisschooljuf had ik zes weken vakantie gehad. Maar echt genieten kon ik niet. Daar zat ik dan, in ons nieuwe huis, met de verhuisdozen nog ingepakt, zonder dat ik iets kan doen. Tijdens de controles bij de verloskundigen, bleek mijn bloeddruk altijd in orde te zijn, dus echt zorgen maakte ik me niet. Sterker nog: ik kon niet wachten om weer aan de slag te gaan. Nog even een paar weken met de kinderen werken voordat mijn zwangerschapsverlof zou beginnen.

Maar toen de school eindelijk weer begonnen was, kon ik alles behalve juichen. ‘s-Nachts lag ik klaarwakker in bed met stekende pijn in mijn hoofd en handen. Overdag wilde ik zo graag, maar het lukte niet. Op donderdagmiddag ging ik daarom weer naar de verloskundige voor een extra controle. Hoge bloeddruk en eiwitten in de urine, dé signalen voor een zwangerschapsvergiftiging.

Met 32 weken en 4 dagen zwangerschap en een trillende onderlip kon ik me melden bij het ziekenhuis. Daar werd ik direct opgenomen. Toen de artsen vertelden dat ze de zwangerschap nog zo lang mogelijk probeerden te rekken, dacht ik aan weken. Maar die nacht werd ik vreselijk ziek. De volgende dag hebben mijn vriend en ik een waas beleefd. Ieder uur leek ik zieker te worden en ieder uur leek een natuurlijke bevalling verder weg. Toen ik ‘s avonds lag te stuiptrekken in mijn bed, was de maat vol voor de artsen en werd ik met spoed naar de OK gebracht voor een keizersnede.

Ondanks alles was de geboorte van onze dochter een geweldig mooi en intiem moment. Omdat we nog niet wisten of het een jongetje of een meisje was, vonden wij het extra spannend. Vol verwachting bleven mijn vriend en ik elkaar in de ogen kijken. Na flink wat geduw en getrek, volgde een zuigend geluid en gelukkig wat huiltjes van de baby! De artsen vertelden ons dat we een dochter hadden gekregen. We keken elkaar vol geluk aan en zeiden: “Jette!”

Jette heeft 4 weken op de couveuse afdeling gelegen en deed het vanaf het begin af aan super goed. De zuurstof ging er al snel af. Daarna volgden de monitor en toen mocht ze overgeplaatst worden naar de kinderafdeling. Daar heeft ze bijna 2 weken gelegen om zo sterk te worden dat ze al haar voedingen zelfstandig kon drinken en haar sonde niet meer nodig zou zijn. Het leek voor ons een eeuwigheid te duren. Maar ineens had ze het door! Ze trok haar sonde er snel zelf uit en vond het genoeg geweest in het ziekenhuis. En papa en mama ook.

Vanaf afgelopen woensdag zijn we lekker thuis. Thuis doet ze het super goed en genieten we er op los.
Wat zijn wij ongelooflijk trots op onze kleine, grote kanjer.

1. Maartje
    Maartje zegt:

Puur toevallig (of niet…) lees ik je verhaal. Een “och nee” komt er direct als ik lees dat je Hellp hebt gehad. Ik ben zelf 5,5 jaar geleden bevallen na PE (pre eclampsie) en sinds anderhalf jaar vrijwilliger van de Hellp Stichting. Bevallen en de zorg voor je kindje is 1, maar vergis je niet in je eigen herstel. Weet dat er diverse mogelijkheden tot hulp beschikbaar zijn die niet altijd gedeeld worden vanuit de vk of gyn. Simpelweg uit onwetendheid, merk ik bij elke gastles die ik geef. Sterkte en als je wikt kun je eens kijken op de site van de stichting.

• Marieke Keizer
      Marieke Keizer zegt:

Ik heb ook hellp gehad. Tijdens mijn bevalling is het pas ontstaan. Heel ziek geweest na afloop. Kan het nog navertellen maar had anders kunnen zijn brr niet meer aandenken. Neem je tijd met herstellen. Ik ben er nu nog niet (5mnd geleden) geniet onwijs van ons mannetje Milan