Jens & Teun prematuur geboren met 33 weken, tweeling, groeiachterstand, WKZ, CTG, zwangerschapsvergiftiging, liesbreuk

Jens & Teun

Op 28 januari zijn onze tweeling Jens en Teun geboren. Tijdens de 20 weken echo in het ziekenhuis in Gorinchem bleek dat één van de jongens een groeiachterstand had. Hierom werden we doorverwezen naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Daar lieten ze ons weten dat het er best ernstig uit zag en dat we er ons op voor moesten bereiden dat de kans dat het niet goed zou aflopen groter was dan dat het wel goed zou aflopen.

Op 20 december, de 28ste week, werd ik opgenomen in het ziekenhuis voor actieve controle. Dit hield in dat ik 2x per dag aan de CTG moest. Tijdens de opname werd geconstateerd dat mijn bloeddruk enorm hoog was en dat er eiwitten in de urine zaten hetwelk duidde op een beginnende zwangerschapsvergiftiging. Toen was er dus dubbele reden voor opname. Zodra de zwangerschapsvergiftiging door zou zetten zouden ze een keizersnede uitvoeren. Tegelijk hielden ze de tweeling middels de CTG’s in de gaten waarbij afnemende hartactiviteit bij de jongens de andere reden van een keizersnede zou zijn. We gingen dus spannende feestdagen tegemoet!

Tussen kerst en oud en nieuw bleek tijdens een doppler meting dat de doorbloeding van de navelstreng van Teun dusdanig slecht was dat de gynaecoloog aangaf dat hij verwachtte dat het nog hooguit enkele dagen, en maximaal een week, zou duren totdat ze moesten ingrijpen. Gelukkig kreeg hij geen gelijk en heeft het nog 4 weken geduurd. Ik had drie ‘slechte’ CTG’s achter elkaar gehad en ingrijpen was nu noodzakelijk. Zo zijn de jongens na 33 weken geboren waarbij Teun een groeiachterstand heeft van 5 weken, dus eigenlijk op de wereld kwam met de grootte van een baby van 28 weken. Teun woog 980 gram en Jens 2300 gram.

Inmiddels zijn we een maand verder en liggen de jongens nog in het ziekenhuis in Utrecht. We hebben meerdere spannende en zorgelijke momenten beleefd, met name met Teun, maar tot op heden mag het gelukkig goed gaan. Hij werd geboren met een open ductus welke gelukkig met medicatie kon worden gesloten. Nu bleek onlangs dat hij ook een dubbele liesbreuk heeft, hieraan moet hij voordat hij ontslagen wordt nog worden geopereerd. Het is een zeer intensieve periode is geweest, en nog, maar we zijn God wel heel erg dankbaar voor wat we tot nu toe mochten ontvangen.

Het doet ons enorm goed dat er in deze omstandigheden een stichting is als Earlybirds met zoveel vrijwilligers die ouders in ons soort situaties een zonnestraaltje bieden! We waarderen het enorm en zien terug op een super fijn moment tijdens de fotosessie met Rosanne onze top-fotograaf!