Ikaia prematuur geboren met 30 weken, WKZ, gebroken vliezen, St. Antonius, NICU, CPAP, couveuse, neonatologie

Ikaia

Voor de tweede keer

Na een zwangerschap van 27 weken en 5 dagen kwam in 2011 onze dochter Makaio ter wereld in het VU ziekenhuis te Amsterdam. Na een week daar te hebben gelegen was ze stabiel genoeg , dat ze al werd overgeplaatst naar het OLVG te Amsterdam. Hier heeft Makaio aan mogen sterken en groeien op de medium care totdat ze na bijna 9 weken op 13 September naar huis mocht.

In de herfst van 2016 kwam het geweldige nieuws dat Vivian weer zwanger was, maar omdat onze dochter te vroeg geboren was, liep ze extra onder controle bij Anatal in Nieuwegein. Met ongeveer 24 weken zwangerschap kwamen de gynaecoloog tot ontdekking dat Vivian een verkorte baarmoederhals had en ze werd opgenomen in het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis te Utrecht. Omdat er geen weeën of andere complicaties waren mocht ze 3 dagen later weer naar huis met als voorschrift volledige rust en geen inspanningen tot aan de bevalling.

Dat onze zoon te vroeg geboren zou worden wisten we, maar toch op 6 maart 2017 braken de vliezen. Hierop werd Vivian gelijk weer opgenomen en de in de nacht daarop volgend begonnen lichte weeën op te komen. In de ochtend van 7 maart 2017 werd onze zoon Ikaia geboren. Ikaia is de Hawaiiaanse versie van Isaiah en dat betekend “verlossing door God”. Ikaia werd gelijk opgenomen op de NICU van het WKZ. Verbazingwekkend genoeg deed hij het zeer goed en de c-pap werd verruild voor een flow snor.

Een week na de bevalling werd Ikaia overgeplaatst van het WKZ naar het st. Antonius ziekenhuis in Nieuwegein. Gelukkig lekker dichtbij mama en papa. Het voordeel voor ons was dat we de NICU en de couveuse periode al met zijn zus hadden meegemaakt, dus gelukkig was alles niet nieuw voor ons.

Op zondag 26 maart mocht Ikaia voor het eerst in bad en zijn zussen Chayenne en Makaio waren er ook bij, dit was voor ons een mooi moment om de fotografe Tineke van Earlybirds uit te nodigen om deze mooie herinnering vast te leggen.

Bij dit schrijven is Ikaia 34 weken en 2 dagen oud. Sinds twee dagen is hij uit de couveuse en hij ligt lekker op de wiegenkamer van de neonatologie. Hij begint ook goed te drinken en als alles goed gaat mag hij met 36 weken lekker naar huis om samen te zijn met zijn mama en papa en zijn grote trotse zussen.

1. Ella Zwart
    Ella Zwart zegt:

Wat een mooi en spanned verhaal,maar gelukkig gaat Ikaia goed voor uit.En als het net zo gaat als met Makaio en hij op zijn vader lijkt word het een grote gezonde jongen.????????????

2. NRD Supusepa
    NRD Supusepa zegt:

Wow! Heel mooi geschreven. En wat een prachtige foto’s. Heel veel gezond, geluk & liefde gewenst voor Ikaia ♡ Enjoy Ohana Love! Veel liefs voor jullie gezin XXX