Ella prematuur geboren met 34 weken, gebroken vliezen, weeenremmers, longrijping, couveuse, sonde, neonatologie, buidelen

Ella

Eigenlijk werd ze rond 26 februari 2019 verwacht. Maar op 14 januari – toen ze 33 weken en 6 dagen jong was – begon kleine Ella al aan haar avontuur op deze wereld.

Op zondagochtend braken mama’s vliezen. Hups, naar het ziekenhuis dus. Daar werd met weeënremmers nog geprobeerd om Ella wat langer veilig binnen te houden. Het idee was om de bevalling in elk geval 2 dagen uit te stellen, zodat de toegediende longrijping zijn werk kon doen. Elke dag dat de bevalling daarna uitgesteld kon worden – liefst tot aan de 37 weken – zou heel mooi meegenomen zijn. Maar de weeënremmers hielden de start van de bevalling uiteindelijk toch niet tegen. Na een turbulente nacht werd Ella op maandagochtend om 05.33u geboren.

Gelukkig bleek Ella een hele sterke dame. Haar longen waren al voldoende rijp, dus ze hoefde niet aan de ademondersteuning. Wel kreeg ze nog coffeïne zodat ze niet ‘vergat’ om adem te halen. Het infuusje met glucose ging er na een paar dagen al af. En niet veel later mocht ze ook uit de couveuse naar een gewoon wiegje, omdat ze zichzelf al zo goed warm kon houden. Twee uitstapjes naar de fototherapielamp waren nog nodig om haar bilirubinewaardes weer op orde te krijgen. En daarna was het vooral een kwestie van zelfstandig leren eten zodat de sonde er uiteindelijk uit mocht.

In totaal heeft Ella 3 weken en 1 dag op de neonatologieafdeling gelegen. Op de laatste dag voor haar ontslag kwam fotografe Marjolijn langs voor een mooie reportage vanuit Stichting Earlybirds. Het was zo waardevol om de ziekenhuisperiode op die manier af te kunnen sluiten en mooie beelden mee te krijgen van hoe het daar was! Inmiddels is Ella al een paar weken thuis en ze doet het supergoed. Ze eet lekker en groeit als kool, dus ze is flink bezig aan haar inhaalslag.