Ella prematuur geboren met 26 weken en 5 dagen, NICU, WKZ Utrecht, BiPAP, longinfectie, beademing, CPAP

Ella

Wij willen deze photoshoot graag opdragen aan Morris en Dexter. Twee kleine helden
(en vriendjes van Ella op de NICU) die het helaas niet gehaald hebben.
We denken aan jullie

Blog fotograaf:

Op donderdag 12 januari mocht ik kennis maken met kleine dappere Ella. Na al een tijdje app contact te hebben gehad met mama kon ik je nu eindelijk ontmoeten. Papa gaf aan dat je niet zo’n goede ochtend had maar je lag lekker te kijken en je nieste wat af! Je miste niks van de fotoshoot en leek de aandacht allemaal maar wat mooi te vinden, papa of mama’s handje vasthouden daar werd je rustig van dat was mooi om te zien.

Ella je bent een dappere meid en ik hoop dat je het zo goed blijft doen, deze donderdag hebben we kunnen zien dat je goed aan het groeien bent, hou vol kleine kanjer je bent prachtig!! Ik hoop dat ik over een tijdje te horen krijg dat je lekker met papa en mama mee naar huis mag, ik ben blij dat we alvast mooie foto’s van je hebben kunnen maken!

Dikke knuffel voor jou Ella!

——————-

Op 28 november 2016 is onze dappere dochter Ella geboren, na slechts 26+5 weken zwangerschap. Na een flinke strijd omdat haar longen erg ziek werden is Ella momenteel een stuk stabieler en – vanaf de bevruchting gerekend – al 33 weken oud. Ze ligt inmiddels zes weken op de NICU in het WKZ in Utrecht; tijd dus om onze mooie eerste dochter vast te laten leggen!

Ik wist al even dat Ella vroeg zou gaan komen, maar wanneer precies was nog altijd een verassing. Vanaf 23 weken zwangerschap ben ik opgenomen in het ziekenhuis met verplichte bedrust wegens complicaties en een vergrote kans op vroeggeboorte (dagelijks bloedingen en soms ook hevige krampen). Iedere dag die Ella extra door kon brengen in mijn buik was enorm belangrijk en dus hield ik mij zoveel mogelijk koest. Vanachter mijn laptop zag ik vaak de foto’s van Earlybirds voorbij komen en het leek me erg mooi om later ook foto’s van onze kleine te laten maken. Het stil liggen heb ik enkele weken volgehouden.. maar op 28 november werden de risico’s toch echt te groot en besloten de artsen dat het tijd was om Ella te laten komen. De weeën opwekkende medicijnen deden hun werk en de hele bevalling duurde slechts 40 minuten. Deze ondernemende dame wilde overduidelijk de wijde wereld in!

De eerste twee weken beleefde Ella een glansrijke start: ze ademde zelf met behulp van de BiPAP en we konden haar iedere dag vasthouden en verzorgen. Helaas ging het ’s nachts ineens mis: een acute longinfectie in combinatie met haar premature (zieke) longen zorgde ervoor dat Ella erg veel moeite kreeg met ademen en s ‘nachts ineens stil viel. Drie weken lang heeft ze vervolgens aan de beademing (tube) gelegen. Ze heeft veel medicijnen gehad en is een open ductus operatie ondergaan. Meerdere keren hebben we aan haar bedje gezeten (zelfs met de beademing op de maximale stand en 100% zuurstof), bang dat Ella het niet zou redden.

Maar onze dochter heeft pit en besloot dat 2017 haar jaar zou worden. Op exact 1 januari leek Ella meer te zijn opgeknapt en werd ze gedetubeerd. Sindsdien ademt ze zelf met CPAP ondersteuning. Elke dag wordt ze een stukje sterker en groter en groeien haar longen. Deze longen zullen nooit de beste worden maar groei kan nog veel bewerkstelligen. We hebben nog een lange weg te gaan (en het gevaar is zeker nog niet geweken) maar er is gelukkig wel weer de hoop op een positieve afloop: uiteindelijk een keer naar huis met z’n drietjes!

Na de rollercoaster van de afgelopen weken leek het ons tijd om onze kanjer vast te leggen. Stichting Earlybirds (Esmeralda) bedankt voor deze mogelijkheid en het prachtige resultaat!

Liefs Inge & Tom

1. Marieke
    Marieke zegt:

Lieve Tom en Inge,
    Wat een prachtige foto’s van jullie mooie gezin!!
    Fijn dat het zo goed gaat met onze kleine vriendin,…
    In gedachten met jullie verbonden..
    Hopelijk mogen jullie snel gaan verhuizen naar Brabant en daarna heerlijk naar huis…
    Dikke kus van Esmee voor Ella…
    Groetjes Marieke

2. Iris
    Iris zegt:

Onze dochter kwam precies op hetzelfde aantal weken en dagen ter wereld als Ella. Eveneens een groot gevecht geleverd door longproblemen. Het is nu een vrolijk grietje van 13maanden. Het herstel gaat langzaam, maar als ze zo vast besloten zijn om te blijven dan komen deze kleintjes er wel! Volhouden..succes!

3. Danielle
    Danielle zegt:

Wat een prachtige foto’s van kanjer Ella!!
    Ze heeft ons inderdaad wel een paar keer heeft laten schrikken op de NICU, maar wat een vechtertje is ze!!!

4. Rianne van de Veen
    Rianne van de Veen zegt:

Hoi Inge & Tom,

Wat een prachtig meisje, jullie Ella! En een kanjer is ze zeker! Net zoals jullie, want dat mag gerust gezegd worden. Geheel toevallig kwam ik jullie hier tegen en “kennen” wij jullie uit de tijd dat ons zoontje Renze ook op NICU 1 verbleef. Ik kon het daarom niet laten om even een berichtje achter te laten. Het doet ons goed om te lezen dat er een positief vooruitzicht is en we hopen dat jullie inmiddels eindelijk met z’n drietjes thuis zijn. Geniet van elkaar, wees trots en -omdat we weten hoe ingrijpend het is- ook een beetje sterkte.

Hartelijke groet,
    Edwin & Rianne van de Veen
    Lara, Renze & Suze

PS: met Renze gaat alles goed, net als met zijn tweelingzusje Suze, die gelijktijdig in een ander ziekenhuis lag. Hoe dankbaar kun je als ouders zijn hè? Jullie weten het!