Bo prematuur geboren met 28 weken en 3 dagen, Radboud Nijmegen, spoedkeizersnede, gebroken vliezen, longrijping, buidelen

Bo

Van de fotograaf:

Op een mooie, stralende lentedag heb ik kennisgemaakt met Bo. Bo is na een zwangerschapsduur van 28 weken en 3 dagen met een (spoed)keizersnede geboren nadat drie dagen daarvoor de vliezen spontaan gebroken waren. In die drie dagen heeft Bo nog versterkende medicatie voor o.a. de longetjes gekregen. Hoewel ouders veel moeite hebben moeten doen om hun twee andere kinderen te krijgen, is mama spontaan zwanger geworden van Bo!

Ouders waren samen met vrienden op vakantie in Nederland toen de vliezen braken. Een vriendin die erbij was is kraamverzorgster en die bleef heel kalm, waardoor ouders ook kalm bleven. Na een bezoek aan een verloskundige in de buurt, kwamen ze in het ziekenhuis in Weert terecht waarna ze zijn doorgestuurd naar het Radboudziekenhuis in Nijmegen. Hier is Bo geboren. Ze deed het al meteen heel goed!

Ze krijgt zuurstofondersteuning maar kan soms zelfs al eventjes zonder! Super knap! Bo heeft nog geen kennisgemaakt met haar zusje Kiki van 1 jaar en 4 maanden. Broer Job van 4,5 heeft Bo wel al ontmoet. Kiki heeft de waterpokken nog niet gehad wat een risico vormt voor Bo nu ze nog zo kwetsbaar is. Bo buidelt een paar keer per dag met mama. Papa kan nog niet met haar buidelen omdat hij een nog onbekende uitslag heeft op zijn borst en met Bo geen risico wil lopen dit over te dragen.

Ik vind ouders erg sterk en positief overkomen. Het gaat ook zo goed met Bo, zegt mama! Ze krijgen hulp van hun omgeving voor opvang van Job en Kiki. Mama kan niet wachten om mooie foto’s van Bo te laten zien aan haar familie, vrienden en de kinderen uit de klas (mama geeft les aan groep 6). Op zulke momenten besef je hoe waardevol het is om foto’s te maken vanuit de stichting omdat niemand verder nog bij het kindje mag komen en ouders ze dan toch kunnen laten zien.

Wenny, Joep, Job, Kiki en Bo….heel veel geluk met elkaar! Ik hoop dat Bo heel snel met jullie mee naar Den Bosch en daarna mee naar huis mag!

———————–

Van de ouders:

Met 28 weken werden we naar het ziekenhuis verwezen via de verloskundige met het gegeven dat de vliezen waren gebroken en de mogelijkheid er was dat ik al snel zou kunnen gaan bevallen. Op dat moment stap je een trein in en laat je jezelf vervoeren. Drie dagen verbleven in het ziekenhuis waarna Bo zichzelf liet horen. Op 28 april om 5.10 is ze met een keizersnede geboren!

En dan dendert de trein verder! Blij dat je je dochter hebt maar ook spannend omdat je niet weet wat je te wachten staat en hoe Bo het zal gaan doen!! Maar we hebben een vechtertje op de wereld gezet zeggen we altijd tegen elkaar! Zo goed doet ze het, zo tevreden zijn de artsen! Dus alleen maar positieve dingen waardoor je ook positief kunt denken en kijken naar de situatie. Maar daarnaast heb je haast geen tijd om die positieve dingen en situaties vast te leggen.

Een vriendin van ons attendeerde ons op Earlybirds en de dag daarna heb ik Earlybirds meteen gemaild. De dag erna kreeg ik direct antwoord op mijn mail. Merel (fotografe) wilde graag a.s. vrijdag al komen! Datum en tijd afgesproken en daar was ze dan! Super fijne fotografe die zich netjes voorstelde en ons uit heeft gelegd wat ze wilde gaan doen. Na het luisteren naar haar eigen verhaal omtrent premature kindjes en haar deelname binnen de stichting ging ze van start! Heel relax en op een vertrouwde en warme manier heeft ze de dagelijkse verzorging van Bo en ons als ouders vast gelegd! Hartstikke fijn dat wij dit zo hebben mogen ervaren! We zijn erg benieuwd naar de foto’s!

Merel bedankt voor je inzet en snelle acties in dit bijzondere moment!