Benthe

Ik was precies 25 weken zwanger en had een goede, fijne zwangerschap. Wij werken allebei in het onderwijs en wilden de herfstvakantie samen inluiden met een (alcoholvrije) borrel. Dit was de schoolvakantie waarin we de babykamer wilden behangen en inrichten en we keken ernaar uit.

We waren allebei net terug van ons werk. Wim schonk wat te drinken voor ons in en ging ik nog even naar de toilet. Ik kwam daarna de woonkamer in met de mededeling: ‘De verloskundige is onderweg, ik voelde dat iets anders was en heb maar even gebeld’. De verloskundige zei: ‘Dit lijkt een vlies, er komt een ambulance aan, blijf maar plat liggen tot ze er zijn.’ Een halfuur later lag ik op de kraamafdeling. Het leek erop dat de bevalling veel eerder ging beginnen dan verwacht.

Het eerste longrijpingsprikje werd al snel gegeven en een paar uur later begonnen de weeën. We leefden van uur tot uur. Met behulp van een ruggenprik en weeënremmers konden de vier longrijpingsprikjes gegeven worden. Daarna stopten de weeënremmers en kwam de bevalling verder op gang. Benthe is geboren met 25+3 weken en 750 gram. Er begon een intensieve periode die veel geduld van ons vroeg, maar waarbij het met Benthe over het algemeen gelukkig goed ging.

We hebben op de NICU vanalles meegemaakt. Wereldprematurendag, Sinterklaas, Kerst en de jaarwisseling… Daarna lag Benthe nog een maand op de highcare. Met 40+6 weken en 3700 gram mocht ze 8 februari mee naar huis.

De dag hiervoor hadden we op de valreep nog een fotoreportage van Earlybirds. Wat fijn om deze mooie foto’s als herinnering te hebben. Benthe met alleen nog een sonde, want die ging mee naar huis. Voorlopig zullen we nog begeleiding krijgen van de prevos-verpleegkundige, een fysio en een logopedist.

We zijn dankbaar voor de zorg in Nederland, maar ook voor alle vrijwilligers die op wat voor manier dan ook voor lichtpuntjes zorgen tijdens zo’n lang traject. Dankjewel!