Benjamin prematuur geboren met 36 weken, gebroken vliezen, antibiotica, sonde, neonatologie, Elkerliek

Benjamin

In de nacht van 18 op 19 december braken mijn vliezen. Ik was bijna 36 weken zwanger en deze was voorspoedig verlopen. We wisten niet of we een jongetje of een meisje zouden krijgen. Diezelfde ochtend hadden we zelfs nog de liggingsecho gehad en ons kindje lag er perfect bij. In verband met infectiegevaar moesten we in het ziekenhuis blijven. Ons kindje mocht komen en moest uiterlijk geboren worden bij de 37 weken. Die avond begon de bevalling en 20 december om 7.30 werd onze Benjamin geboren. Hij was precies met de 36 weken gekomen. Wat een omschakeling. Omdat hij zijn longetjes nog niet goed kon ontplooien en hij daardoor zuurstoftekort had, werd er continu zuurstof zijn longetjes in gepompt. Dit was erg heftig, hij vond het niet leuk en gelukkig hoefde dit maar 1 dag. Al snel mocht de antibiotica stoppen en ook toen zijn infuus sneuvelde, werd deze op proef eruit gelaten. Dit ging goed en alleen de voeding was nog reden om te blijven. Vanwege zijn geel zien en omdat hij bij de 36 weken geboren werd, was Benjamin erg versuft en kreeg hij nog (bij)voeding via de sonde. Hij moest aansterken en meer uithoudingsvermogen om zelf te drinken. Na veel investeren en geduld hebben, mocht de sonde eruit en konden we Benjamin op 14 januari mee naar huis nemen. Echt genieten!

Een verpleegkundige van de neonatologie afdeling tipte ons over Stichting Earlybirds. Wat een prachtig initiatief. De fotoshoot hebben we als erg bijzonder en leuk ervaren. Benjamin was hier inmiddels bijna drie weken oud. Het prentenboekje, die via de webwinkel te koop is, maakte ons sprakeloos. Wat mooi omschreven.

Dat ons kindje te vroeg geboren is, vonden we heftig. Ik voelde me er de eerste dagen erg schuldig over. Benjamin was wel de grootste baby van de afdeling en het was voor ons een bijzondere ervaring om andere premature baby’s te zien en de ouders te ontmoeten. Veel lof voor hen, die een nog zwaardere tijd achter te rug hebben.

Dankbaar zijn we, voor onze gezonde zoon, voor de goede zorgen van de verloskundige, alle verpleegkundigen en de artsen.