Bastiaan & Lucas prematuur geboren met 31 weken en 3 dagen, tweeling, UMCG, longrijping, CTG, spoedkeizersnede, CPAP, sondevoeding, couveuse

Bastiaan & Lucas

Van de ouders van Bastiaan en Lucas,

Onze 20 weken echo vond plaats in het MCL, daar werd aangegeven dat we in verwachting waren van twee gezonde jongens. Een twee-eiige tweeling. Tijdens een weekendje weg in London van mama braken met 20+2 de vliezen van het onderste kind, Bas. De eerste 48 uur waren cruciaal en toen er geen weeën en/of infecties optraden mochten we (met een fit to fly) terug vliegen naar Nederland. Eenmaal aangekomen in Sneek ging het in een sneltrein vaart, vanuit Sneek werden we – na controle – doorverwezen naar het UMCG. Daar bleek – na wederom een uitgebreide echo – dat Bas nog aardig wat moest groeien en dat Luc in zijn eigen vruchtzak nergens iets van had gemerkt. Afgesproken werd dat we met 25+5 opgenomen werden in het UMCG, gingen starten met de longrijping en dat dit mama’s nieuwe woon en verblijfplaats werd totdat de bevalling zou beginnen. In de tussenliggende periode heb ik thuis gezeten en samen met de jongens in mijn buik keurig gewacht tot we 25+5 waren.

Op naar het UMCG. Daar werd gestart met de longrijping en vanaf week 26 dagelijks CTG. De weken passeerden en met 28+1 werd nogmaals een longrijping serie gestart. Met 30 weken kwamen er in de avond weeën en werd ik overgeplaatst naar de verloskamers. Papa is snel naar het UMCG gekomen maar de weeën namen af en de volgende ochtend kon ik weer terug naar de kamer. We gingen er nog wel wat weken aan vastplakken.

Een goede week verder – met 31+3 – werd er een uitgezakte navelstreng ontdekt en werden onze jongens met een spoedkeizersnede gehaald. Bas heeft het na de bevalling erg moeilijk gehad en lag daarom eerst aan de beademing. Luc daarentegen deed het stukken beter en mocht direct aan de CPAP. Op dag 5 deed Luc het zo goed dat hij overgeplaatst mocht worden naar Sneek. Dit was voor ons ouders super, maar met een zoon in Sneek, de ander in het UMCG en nog een dochter thuis was dit pendelen. Gelukkig mocht 3 dagen later Bas ook het UMCG verlaten en ook naar Sneek.

Inmiddels ligt Luc in de wieg en heeft alleen nog sondevoeding. Bas ligt nog in de couveuse met sondevoeding en lichte ondersteuning via het neusbrilletje. Hun grote zus is apetrots en kan – net als de ouders – niet wachten tot ze thuis komen.

Groetjes,
Danaë & Jan