Amy

Van de fotograaf:

Woensdag 23 februari mag ik op pad voor zo’n waardevolle Earlybirds fotoreportage. Met 34 weken is er een heel mooi en zo gewenst meisje geboren in het WZA in Assen. Ik spreek beneden af met haar papa en samen lopen we naar de afdeling. Het is er zo mooi verbouwd en ze hebben heerlijk een eigen kamer waar ze als gezin gewoon kunnen overnachten. Papa verteld me dat het goed gaat, Amy groeit goed, ontwikkeld zichzelf goed en over 2 dagen mogen ze naar huis. Wauw, wat een fijn bericht!
Bij binnenkomst zie ik een prachtig klein meisje liggen op het grote bed. Ze ligt heerlijk ingepakt en begint stilaan een beetje wakker te worden. Wat een plaatje is het! Beide ouders zijn zo verliefd en Amy krijgt heel veel kusjes van haar ouders. Na het verzorgingsmoment is het tijd voor haar voeding. Ze drinkt ruim de helft van haar flesje zelf. Zo knap! Daarna wordt ze heerlijk ingestopt in haar wiegje en krijgt ze de laatste helft van haar flesje via de sonde.

Ik klets ondertussen nog even rustig na met haar ouders. Ze vertellen over de enorme reis die ze samen al hebben gemaakt om een kindje in hun armen te mogen sluiten. Door een curettage 4,5jaar geleden is het Asherman syndroom ontstaan. De basislaag van de baarmoeder is beschadigt geraakt en er ontstaan daardoor regelmatig verklevingen. Ze verteld dat de baarmoeder op een bepaald moment zelfs voor 90% verkleefd is geweest. Ondanks dat het baarmoederslijmvlies slechts 3mm dik was, was daar na ruim 5jaar en een succesvolle ICSI poging, een positieve test! Wat een groot wondertje is Amy toch! Vanwege deze achtergrond was er reeds een verhoogde kans op een vroeggeboorte. Ze deden mee aan een onderzoek om zwangerschapsvergiftiging vroegtijdig te signaleren. Die signalen waren er en dat betekende een opname om alles goed te kunnen monitoren. Vanuit het UMCG en een korte opname in het martini, uiteindelijk door naar het WZA en toen daar alles ineens heel hard achteruit ging werd Amy gehaald met een spoedkeizersnede. Een prachtig, klein en sterk meisje met mooie donkere haartjes werd geboren. Wat een rijkdom! Ondanks de premature en dysmature start doet Amy het ontzettend goed en wat is het mooi om het geluk te mogen vastleggen voor dit gezin.

Lieve ouders, ik wens jullie meer dan geluk!

1. Marleen
    Marleen zegt:

Lieve ouders van Amy,
    Gefeliciteerd met jullie prachtige dochter.
    Hier een mama van een Amy geboren met 33 weken(nu al een grote meud van 13)..

2. Opa Eric
    Opa Eric zegt:

Lieve ouders, dochter en schoonzoon,

Wat een prachtige foto’s van jullie lieve dochter Amy. Het is ook een prachtig kindje. Wij zijn, net als jullie, enorm trots en blij dat ze het zo goed doet. Het is een kleine mooie vechtersbaas. 🙂