Ylva

Van de ouders
“En dan ben je ineens betrokken in een wereld waar je voorheen nooit bij hebt stilgestaan: de wereld rondom een premature baby. Onze dochter, Ylva, is met 32 weken geboren en we zijn iets meer dan drie weken bij de neonatologie afdeling betrokken geweest. De meeste mensen zeggen ‘dat was schrikken zeker!’, en natúúrlijk is het schrikken, maar aan de andere kant heb ik vanaf het begin een soort berusting over mij heen gevoeld. Ons meisje is een strijdertje; door menig zuster een pittig ding genoemd: zij komt er hoe dan ook. Dat onze dochter het vanaf de start heel goed heeft gedaan, droeg zeker bij aan dit gevoel.

In die drie weken in het ziekenhuis word je geleefd, je krijgt ineens van alles mee van een wereld die je eerst niet kende: van Bradi’s tot dipjes, van saturatie tot coffeïne. Termen die naar verloop van tijd gewoon voor je worden, maar waar je eigenlijk niks van hoort te weten.
In zo’n nieuwe, spannende wereld is het dan heel fijn hoe alle lieve medewerkers van de afdeling neonatologie met je omgaan. Ze creëren een soort van thuis gevoel van huis. Zorgen met liefde, geduld en wijsheid voor je kleintje. En laten je als ouders in alles meedenken. We kijken met een heel fijn gevoel terug op deze drie weken, ondanks dat je er niet wilt zijn.

Ook stichting Early Birds, waar we door een fijne zuster op gewezen zijn, draagt bij aan dit gevoel. We hebben een fijne fotoshoot gehad met “onze” fotografe Hanneke, die op een mooie wijze die nieuwe wereld voor ons heeft vastgelegd. De wereld van het ziekenhuis, maar ook ons nieuwe leven met ons prachtige dochtertje.

Dankzij deze liefdevolle mogelijkheid van stichting Early Birds hebben wij mooie, tastbare herinneringen aan deze roerige en bijzondere tijd.

Dank jullie wel.”

Van de fotograaf
“Aan het eind van de ochtend ontmoet ik de trotse papa en mama van Ylva in het Isala ziekenhuis in Zwolle. Het kersverse gezin heeft vandaag een privé kamer tot hun beschikking, waar ze in alle rust kunnen genieten van elkaar. Ylva is 34 weken jong en geheel onverwachts geboren na een zwangerschap van 32 weken. Maar wat doet ze het goed!

Terwijl ik aankom en mijn camera’s instel krijgt Ylva nog haar sonde voeding. Vervolgens verschonen papa en mama haar luiertje en kan het buidelen beginnen, waar papa en mama zo naar uitkijken. Omdat het gezin gebruik maakt van een privé kamer mag mama samen met Ylva in het grote bed liggen. Hier genieten beiden zichtbaar van. Ylva is een rustig en tevreden meisje en geniet van het contact met haar mama. Daarna is het knuffeltijd met papa.