Yara

Op Donderdag 11 Augustus werd ik met gebroken vliezen opgenomen in het Radboud UMC in Nijmegen. Ik was toen 27 weken en 3 dagen zwanger van ons eerste kindje. Aangezien ik nog geen weeën activiteit had werd me verteld dat ik mogelijk de komende weken in het ziekenhuis zou moeten blijven totdat onze kleine meid zich zou melden.
Enkele weken wachten op onze kleine meid werden enkele uren. Diezelfde avond van de opname krijg ik weeën, heftige weeën die elkaar erg snel opvolgen. In Nijmegen is geen plek op de NICU en daarom word ik midden in de nacht met de ambulance naar het Maxima Medisch Centrum gebracht waar we om 02.05 uur aankomen. Al heel snel krijg ik persweeën en op 12 Augustus om 03.01 uur wordt onze dochter Yara geboren. Ze weegt 990 gram en is naar schatting 34 centimeter lang.
We belanden in een rollercoaster van moeilijke, emotionele momenten. Ons meisje blijkt na de geboorte twee bloedinkjes in haar hoofd te hebben gehad. Gelukkig blijkt al snel dat deze bloedinkjes van gradatie 1 zijn en dus geen gevolgen zullen hebben voor de toekomst. Ongeveer 2 weken na de geboorte is onze dochter in een keer erg ziek en hebben de artsen het vermoeden dat NEC (ernstige darmontsteking met verminderde doorbloeding van de darm met afsterven van delen van de darm tot gevolg) de boosdoener is. De artsen laten echter na enkele dagen weten dat het gelukkig toch geen NEC is, wat een opluchting! Weer een week later wordt onze dochter binnen een paar uren erg ziek en ligt ze ’s avonds aan de beademing. Slijm- en bloedkweken worden afgenomen en de volgende dag wordt onze grootste angst werkelijkheid: Yara heeft een bloedvergiftiging met daarbij een hersenvliesontsteking. Allerlei emoties gaan door je heen; machteloosheid, angst, verdriet.
Veel mensen hebben al vanaf de geboorte van Yara gezegd dat de naam “Yara” een betekenis heeft als sterk, pittig karakter en dat heeft ze zeker bewezen. Onze dochter begint langzaamaan weer op te knappen. Daar is dan eindelijk het moment dat Margo Subnel, vrijwilliger bij EarlyBirds, bij ons kan komen voor het maken van een fotoshoot, nadat we deze al meerdere keren hebben af moeten zeggen. Wij zijn zo blij met en dankbaar voor de mooie foto’s die Margo heeft gemaakt! Foto’s waarbij we vol trots kijken naar onze kleine dappere strijder.
1 antwoord
  1. Gaby
    Gaby zegt:

Sterk meisje, jullie Yara!
    Wat een mooie foto’s, zo’n dierbare herinnering!
    We hopen jullie snel met z’n drieën weer bij ons in de straat te mogen verwelkomen!