Stella

Van de ouders:

Op 30 januari 2023 is onze lieve, sterke Stella geboren. Precies 31 weken duurde de zwangerschap, die niet geheel zorgeloos was. Grote zus Luna werd namelijk met 28 weken geboren en dus werd deze tweede zwangerschap nauwlettend in de gaten gehouden. In de eerste 18 weken verloor ik elke dag bloed, waardoor ik de rest van de zwangerschap een heel laag HB had. Met 29 weken en 1 dag, net 3 dagen nadat we samen gevierd hadden dat ik voorbij de geboorte termijn van Luna was, braken onverwacht mijn vliezen. Na een week in het ziekenhuis en een week thuis, is Stella in een paar uur geboren. We waren net op tijd in het ziekenhuis. Stella had een goede start en heeft dat tot nu toe heel mooi voortgezet. Ze maakt snelle stappen en begon met 33 weken en 3 dagen al haar eerste beetjes melk te drinken. Binnenkort mag de monitor uit en als ze zelf kan drinken, mag ze lekker met ons mee naar huis. We kijken ernaar uit om haar thuis in ons mooie gezin te mogen ontvangen!

We zijn Regina, de fotograaf van Early Birds, dankbaar voor de prachtige foto’s die ze van Stella en van ons als gezin heeft gemaakt!

Nogmaals dank voor alles en we zijn heel benieuwd naar de foto’s!

Van de fotograaf:

Als de zwangerschap 29 weken aantikt wordt dit gevierd als een mooie mijlpaal, want oudste dochter Luna werd na een zwangerschapsduur van 28 weken geboren.

Helaas mag de vreugde maar van korte duur zijn, want bij 29,1 weken zwangerschap verliest mama Marloes vruchtwater. In het ziekenhuis krijgt ze weeënremmers en longrijping en als dit aanslaat mag ze na een week (met rustadvies) naar huis.

Maar echt rust is er niet meer, want iedere dag lijkt het vruchtwater wat troebel en moet het gecontroleerd worden in het ziekenhuis. Op 30 januari ervaart Marloes lage buikpijn en ze besluiten naar het ziekenhuis te gaan. En dat is maar goed ook, want binnen 35 minuten wordt Stella geboren. Ze heeft een prima geboortegewicht van 1900 gram.

Wat is het ontzettend waardevol en fijn dat Stella even bij mama mag liggen (zo anders dan bij de eerste bevalling) en na een eerste kennismaking gaan papa en Stella naar de NICU.

En vanaf het eerste moment gaat het goed met Stella. De ademhalingsondersteuning kan snel worden afgebouwd en na 6 dagen mag ze de NICU al inruilen voor de high care afdeling.

Daar tref ik het gezin op 19 februari. Ze mogen inroomen en zich zo, met een verpleegkundige op de achtergrond, de verzorging eigen maken. Toch weer even wennen zo’n kleintje, maar als een (h)echt team pakken ze het op en geniet Stella van een badje, is zelfs het wegen een feestje door een kusje van haar zusje en heeft ze zelfs nog energie over om een beetje uit een flesje te drinken.

Ondertussen heeft zus Luna de controle plakkers (om hartslag en ademhaling te meten) van de verpleegkundige gekregen en ze oefent op papa even welke kleur waar moet. Natuurlijk gaan ze daarna in haar eigen dokterskoffer mee naar huis.

Lieve Stella, neem je tijd om lekker te groeien en je te ontwikkelen. En daarna lekker mee naar huis. Je grote zus kan niet wachten om samen met je in bad te gaan.

Marloes, Tjerk en Luna, bedankt voor de mooie ontmoeting. Ik wens jullie het allerbeste samen toe.

Een warme groet,

Regina Kappert