Ruben prematuur geboren met 26 weken, LUMC, couveuse, buidelen, gebroken vliezen, spoedkeizersnede, sonde

Ruben

Van de fotograaf:

Op maandagochtend arriveer ik in het LUMC en maak ik kennis met de moeder van Ruben. Ruben is geboren met 26 weken, maar inmiddels 31 weken en 1 dag oud. Ruben heeft een bijzonder moeilijke start gehad en voor de camera zie ik dan ook een kleine, dappere vechter, die ondanks zijn tegenslagen nu goede vooruitgang boekt. Ik fotograaf hem eerst tijdens de verzorging in de couveuse en later tijdens het buidelen, waar hij en zijn moeder zichtbaar van genieten. Ondertussen vertelt Ruben’s moeder het verhaal van zijn geboorte, maar ook dat van Ruben’s broertje, die eveneens zo vroeggeboren, helaas enkele uren na zijn geboorte is overleden. Ruben heeft het niet van een vreemde; hij heeft ook een dappere moeder…

Lieve Ruben, ik wens je voorspoed en geluk. Een lieve moeder heb je al, dus daar zal het niet aan liggen!
Liefs, Sonja

—————————

Van de moeder:

Op 2 mei 2019 ben ik bevallen van mijn oudste zoon met 24 weken. Dit was helaas veel te vroeg, het ging allemaal erg snel en tijd voor longrijpers was er niet. Aaron zou geen kwaliteit van leven hebben en daarom hebben wij besloten hem vooral heel veel liefde te geven. Aaron overleed 3 uur later op 3 mei 2019.

Al vrij snel was ik opnieuw zwanger, maar liep helaas ook heel gauw onze relatie stuk waardoor ik er alleen voor kwam te staan. Ik kreeg gelukkig elke twee weken een controle en alles leek goed te gaan toen Ruben, net zo plotseling als zijn broer, op 11 december 2019 geboren is. Het begon thuis met samentrekkingen, onderweg naar het LUMC kreeg ik persdrang, voor de deur van de SEH braken m’n vliezen, op de afdeling bleek ik 2 cm ontsluiting te hebben en nog geen 4 uur daarna is hij via een heftige spoed keizersnee geboren. Ruben lag klem met zijn armpje, de placenta bleek volledig los te liggen dus hij moest heel snel gehaald worden, maar hij heeft hierdoor over zijn hele lichaam blauwe plekken opgelopen. Het heeft hem veel energie gekost om deze en een aantal veel voorkomende premature complicaties op te lossen waardoor hij zich minder heeft kunnen focussen op zijn ademhaling. Op 1 januari ging hij heel hard achteruit, hij had 80-100% zuurstof ondersteuning nodig, maar hij heeft gelukkig goed gereageerd op de ontstekingsremmers en ligt inmiddels aan de flow! Verder heeft hij een bloeding in beide hersenkamers opgelopen en loopt het hersenvocht niet goed weg. Via een drain nemen ze twee keer per dag vocht af. Ze hopen dat de holtes zich hierdoor verkleinen, maar dit is wel nog een zorgpunt. Ik ben hoe dan ook een enorm trotse moeder van twee hele sterke & stoere mannetjes en al is er nu nog niks zeker, er is zeker hoop dat wij gauw met zijn drietjes thuis zijn ⭐?

Lieve Sonja,

Door je kalme en zachte karakter voelde ik me direct op m’n gemak bij je. Je nam de tijd voor me en bood een luisterend oor. Het was een hele fijne sessie en ik heb er erg van genoten. Een stichting als Earlybirds biedt een mooie herinnering aan een heftige periode. Ik vind het heel fijn dat jij dit voor mij mogelijk hebt gemaakt. Dank je wel ❤

Liefs,
Eveline

1 antwoord
  1. Suzanne
    Suzanne zegt:

Ach jeetje toch stoere mama, wat heb je onwijs veel voor je kiezen gekregen. 23 weken zwanger van mijn 2e kindje lees ik je verhaal met tranen over mijn wangen. Wat een angsten moet je hebben gehad onderweg naar het LUMC en de weken die volgden. Ik wens jullie alle geluk van de wereld en hoop dat Ruben op mag groeien tot een gezonde sterke jongen.