Pip en Viv prematuur geboren met 31 weken en 1 dag, tweeling, ETZ Elisabeth Tilburg, gebroken vliezen, weeenremmers, longrijping, MMC Veldhoven, CPAP, couveuse, sonde

Pip & Viv

Door de ouders:

Wat was het schrikken, zondagochtend 17 februari braken mijn vliezen! Dit was veel te vroeg, ik was pas 30 weken en 6 dagen zwanger. Snel met de auto naar het ETZ in Tilburg, daar kreeg ik meteen weeënremmers en een longrijpingsprik, zodat onze 2 meisjes na de bevalling beter zelfstandig zouden kunnen ademhalen. Al snel werd ons verteld dat we niet in Tilburg konden blijven omdat de meisjes nog geen 32 weken waren. We werden per ambulance vervoerd naar het WKZ in Utrecht.

Toen mijn weeën maandag op dinsdag heftiger werden, was er in Utrecht geen plek meer op de IC, en werden we met loeiende sirenes naar het MMC in Veldhoven overgebracht. Daar zijn Pip en Viv die middag geboren met een gewicht van 1210 en 1540 gram. De longrijpingsprikken hadden goed hun werk gedaan, ze konden zelfstandig ademen. Wel hadden ze nog ademondersteuning nodig door middel van een CPAP, dit houdt de longetjes open, zodat het ademen makkelijker gaat. Verder kregen ze een sonde, infuus en werden ze met allerlei draadjes in de gaten gehouden via de monitor. Wat was het onnatuurlijk om ze in de couveuse te zien liggen, je wil ze het liefst eruit halen en de hele dag vasthouden. Gelukkig deden Pip en Viv het erg goed en konden ze al snel van de CPAP af. Wow, wat waren ze mooi, nu pas konden we hun hele gezichtjes zien. De vierde dag zijn ze al overgeplaatst naar het ETZ in Tilburg.

Ook in Tilburg bleken Pip en Viv vechtertjes te zijn, ze groeien goed en al snel mocht het infuus eraf en kregen ze alle voeding via de sonde. 1 januari mocht Viv uit de couveuse en ook Pip volgde snel. Zo trots op onze meisjes. Wat was het dan ook moeilijk om ze af en toe achter te laten, maar de grote zussen Yinte en Flore waren er ook nog. Wat ons veel rust gaf, waren alle verpleegkundigen en artsen in het ETZ. Allemaal even lief en zorgzaam voor onze meisjes, we kunnen ze daar met een gerust hart achterlaten. Ook als wij er niet zijn, wordt er met Pip en Viv geknuffeld en worden ze getroost.

Met 34 weken kwam Susan foto’s maken vanuit stichting Earlybirds, dit hebben wij als zeer prettig ervaren. Fijn om van deze moeilijke maar ook mooie tijd professionele foto’s te hebben. De liefde straalt van de foto’s af. Bedankt Susan!

De komende weken is het belangrijk dat ze zelfstandig hun voedingen gaan drinken. Er wordt al flink geoefend, dus dat gaat helemaal goed komen. Het einde is in zicht en dan eindelijk naar huis! Al gaan we alle lieve mensen in het ETZ dan wel missen!

———–

Door de fotograaf:

Op 11 januari 2018 mocht ik een reportage maken van 2 prachtige kleine meisjes, Pip en Viv in het ETZ Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg. Pip en Viv zijn geboren na een zwangerschap van 31 weken en 1 dag en doen het hartstikke goed. Al binnen een week mochten ze vanuit het MMC in Veldhoven naar Tilburg toe. Ook daar doen de dames het prima!

Grote zussen Yinte en Flore, van 6 en 4 jaar, waren ook bij de fotoreportage aanwezig en mochten meekijken en een beetje helpen bij het in bad doen van de tweeling. Na het badderen kon er even lekker geknuffeld worden en mochten de grote zussen allebei een klein zusje vasthouden. Dat was echt wel even genieten voor iedereen. De kleine meisjes waren door het badderen weer erg moe geworden en gingen weer terug hun bedjes in. Nu moeten ze nog goed leren drinken en dan kunnen papa en mama voorzichtig aan gaan denken aan het leven thuis met hun vier meiden.

Ik wens jullie heel veel liefde, gezondheid en geluk toe met elkaar!

1. Ilona
    Ilona zegt:

Hoe bijzonder is het om dit te lezen, voor mij heel erg veel. Ik denk met veel warmte terug aan het moment dat onze dochters geboren waren. Wel veel later in week 37. Onze jongste lag ook op de intensieve care, maar gelukkig mocht ze na drie dagen terug bij mij op de kamer. Wat nog veel bijzonderder is, is dat onze dochters dezelfde naam hebben alleen dan niet pip en viv, maar viv en pip ?. Wie weet wel geïnspireerd door ons ?. Ik wens jullie veel gezondheid en geluk!

Mvg Ilona

• Bram Jorissen
      Bram Jorissen zegt:

Veel geluk met jullie Pip en Viv. Onze Viv en Pip zijn inmiddels 4 jaar! Veel geluk en hopelijk worden het net zulke lieve meiden als die van ons.
      Mijn tante (Linda Jorissen) woont ook in Haren trouwens, wat het toeval nog groter maakt! Nogmaals van harte! En wat hebben jullie een goeie smaak voor kinder namen! 😉

• Ilona
        Ilona zegt:

Dan is het idd heel toevallig ? ben benieuwd naar het verhaal hier achter…… het was bij ons iig een zoektocht naar een soort duo naam wat lekker klonk samen.

2. Pothoven
    Pothoven zegt:

Met kippenvel jullie verhaal gelezen. Uit de ervaring van onze beide boys wat het met je doet als ouder als je kindje(s) te vroeg geboren worden. Bijzonder, de stichting Early birds.
    Wat geweldig om te lezen dat de meisjes het zo goed doen! Echte vechters mentaliteit, mooi!
    Wij duimen voor jullie mee dat kleinste prinsesjes van jullie snel thuis zijn en jullie van jullie gezin van 6 kunnen genieten in je eigen vertrouwde omgeving.

Lieve groetjes
    David, Diana, Thibaut en Axel

3. Wilma
    Wilma zegt:

Prachtig geschreven en wat een vechtertjes zijn Pip en Viv! Door jullie liefde papa en mama en uiteraard hun lieve zusjes zijn ze zo sterk! Hopelijk mogen ze snel naar huis zodat jullie ze alle liefde en de warmte kunnen geven waar ze vast en zeker snel van zullen groeien tot mooie sterke meisjes! Geniet van deze mooie kleine wondertjes!