Maya

Een klein meisje ligt heerlijk te slapen wanneer we de zaal van het Radboud binnen lopen. Maya is haar naam. Dit kleine dappere ding had van de week nog koorts vanwege een infectie, maar gelukkig is ze alweer redelijk opgeknapt en kunnen haar ouders weer lekker met haar buidelen.
Met twintig weken blijkt tijdens de echo dat Maya achter blijft in groei en vanaf dat moment staat Rachel onder controle van het Radboud. Het lijkt goed te gaan tot een vriendin zegt, goh je houdt wel veel vocht vast en Rachel voor de zekerheid haar bloeddruk checkt. Torenhoog. Zwangerschapsvergiftiging, Maya die in een stuit ligt en een placenta die niet helemaal werkt zoals moet spelen een rol in het besluit tot een keizersnede na een aantal weken ziekenhuis. Maya wordt met 31.3 wk geboren. Na een paar dagen cpap mag ze daar af. Na een tijd krijgt Maya een infectie waardoor ze koorts, hoge ademhaling en een hoge hartslag heeft. Hierdoor krijgt ze optiflow zodat ze niet zo hard hoeft te werken. De voedingssonde gaat via haar mondje omdat ze een klein neusje heeft en de optiflow in haar neus zit.
Rachel en Jan reizen op en neer. Herstellen van een keizersnede gaat beter thuis. Maar het is best vermoeiend elke dag op en neer. Ze kijken dan ook uit naar het moment dat Maya mee mag naar een ziekenhuis dichterbij, in Brabant. Wat niet wegneemt dat ze op de goede plek zijn hier, met goede zorg voor Maya.
Voor nu genieten ze van elk klein stapje die hun kleine meid maakt. Ze ligt sinds een dag in een open bedje, wordt lekker ingepakt in een doek en dan mag Maya fijn bij haar mama liggen. Samen genieten ze. Maya doet heel even haar ogen open om papa en mama aan te kijken, maar slaapt dan lekker verder.
Lief meisje, groei maar goed.