Lieve

Lieve2014 X

Op vrijdag 6 juni 2014 kwam er een melding bij Earlybirds voor een reportage van een prematuur meisje waarvan de ouders te horen hadden gekregen dat de kans groot is dat ze het niet zal overleven. Gauw een afspraak met de ouders gemaakt en ‘s middags ging ik naar het WKZ in Utrecht. Daar ontmoette ik Hera en Martijn en hun mooie dochtertje Lieve. Lieve is geboren met 32 weken via een keizersnede omdat haar mama ernstig ziek was en nog steeds is. Bij Hera is ‘acute fatty liver syndrome of pregnantcy’ geconstateerd en het ging zo slecht met haar dat Lieve geboren moest worden op 1 juni 2014. Lieve kreeg wel wat stuipjes na haar geboorte, meer leek het toch héél goed te doen. Ademde snel zelfstandig en verdraagde haar (sonde-)voeding prima. Totdat er donderdag 5 juni een MRI scan van haar hoofdje werd gemaakt en daarop was helaas te zien dat Lieve zeer ernstige hersenbeschadigingen heeft. De kans is groot dat er complicaties op gaan treden de komende weken. Mocht dat gebeuren zullen zowel haar ouders als de artsen er voor moeten kiezen haar te laten gaan. Tot nu toe is ze een vechter en als zij besluit om op deze wereld te blijven (geen verder ingrijpen nodig) zullen haar ouders voor haar vechten en ontzettend veel van haar houden. Het is nu Lieve die de regie in haar handjes heeft. Ook zal Hera moeten herstellen van haar ziekte. De onvoorwaardelijke liefde, maar ook het intense verdriet van de ouders, was duidelijk voelbaar tijdens de reportage. Beterschap Hera! Ik wens Hera en Martijn héél veel sterkte in deze onzekere en verdrietige tijd en hoop dat mijn foto’s daarbij een beetje troost geven. Liefs, Tineke Giesbers

Ten eerste willen wij jou ontzettend bedanken voor gisteren middag. Ik heb vanochtend de collage met Hera bekeken en voor het eerst deze week waren het nu tranen van geluk. We zijn zo ontzettend trots op kleine Lieve en deze foto’s mag je absoluut gebruiken voor sites en blogs. Nogmaals Tineke, wij zijn jou zo ontzettend dankbaar. Deze eerste foto’s geven ons inderdaad troost, maar ook kracht en soms intens geluk.

Martijn, Hera en Lieve.