Julia

Wanneer ik de kamer van Julia in het SMC in Hardenberg binnenstap, word mijn aandacht eerst getrokken door grote zus Victoria (3 jaar). Zij is druk bezig om haar pop sondevoeding te geven. Met een echte sondeset weet ze mij precies te vertellen wat ze allemaal moet doen. Van melk ga je groeien!
Dan gaan we bij haar zusje Julia kijken. Ze slaapt nog lekker en mag straks in bad.

Met haar ouders hebben we het over haar geboorte, nu een maand geleden. Met 30 weken gaat mama (gelukkig besluit papa ook mee te gaan) voor controle naar de verloskundige. Daar blijkt dat haar bloeddruk veel en veel te hoog is en worden ze doorverwezen naar het ziekenhuis. Er wordt longrijpingsmedicatie gegeven en gehoopt wordt dat dit de benodigde 48 uur kan inwerken. Maar de dag erna krijgt baby Julia het zwaar en gaat haar hartslag omlaag. Met spoed wordt er een keizersnede uitgevoerd en Julia wordt op 7 december 2022 geboren met een geboortegewicht van een kilo.

De eerste twee weken ligt ze op de NICU van de Isala Klinieken in Zwolle. Twee dagen na de geboorte trekt ze haar “sprieten” eruit en laat ze zien dat ze het ook zonder ademhalingsondersteuning kan.
Op 21 december kan Julia worden overgeplaatst naar het SMC in Hardenberg. En gelukkig gaat het goed met haar. Vandaag is ze al bijna 1800 gram en geniet ze van haar badje.
Mama Vera heeft nog wel de nodige tijd nodig om goed te herstellen, maar het gezin geniet volop van elkaar.
En grote zus Victoria? Die kan niet wachten om Julia haar nieuwe grote bed te laten zien en dat ze thuis samen in bad mogen!

Berend, Vera, Victoria en Julia: ik wens jullie heel veel geluk samen toe.

Een warme groet,
Regina Kappert