Juda

Van de ouders
Mijn zwangerschap begon goed. Ik voelde me goed en was niet misselijk, totdat ik met 10 weken zwangerschap begon te vloeien. Met 12 weken zwangerschap kwamen we erachter dat dit het gevolg was van een hematoom. We stonden er positief in en meestal wordt dit vanzelf weer opgenomen in het lichaam. Helaas bleven de bloedingen elkaar opvolgen en met 16 weken verloor ik vruchtwater waarschijnlijk een hoge vliesscheur. De artsen gaven ons kindje maar 15% overlevingskans. De verwachting was dat ik die week spontaan zou gaan bevallen maar alles bleef gelukkig rustig. De weken daarna werden de bloedingen erger en heb ik meerdere bloedtransfusies gehad. Wonderlijk genoeg groeide ons kindje ondanks alles goed door en leek er niet van onder de indruk. Met 24 weken werd ik opgenomen in het Umcg. Eindelijk hadden we de overlevingsgrens bereikt! Na 2 weken vol spanning had ik op 1 augustus een placenta loslating. Ik moest direct naar de OK voor een spoed keizersnee. Toen ik op de operatie tafel lag kreeg ik persdrang. Net op het nippertje voor de algehele narcose. Om 1.22 werd onze 2e zoon Juda op de natuurlijke wijze geboren. Juda woog 990 gram en was 34 cm lang.
Zijn naam betekent ‘God lovende/prijzende’.
Heel toepasselijk voor dit grote wonder.

Juda kwam zonder hartactie ter wereld maar gelukkig kwam hij met wat hulp bij.
Juda kreeg in de 2e week een infectie en heeft een week aan de beademing gelegen. Met 32 ‘zwangerschaps’ weken mochten we overgeplaatst worden naar Almere. Juda heeft nog ademhalingsondersteuning en zuurstof nodig. Hij krijgt zijn voeding door de sonde. De komende weken wordt dit afgebouwd en mag Juda leren drinken. Juda doet echt heel goed zijn best we zijn heel trots op onze kanjer!

In het Flevoziekenhuis kwam fotograaf Maarten langs voor de prachtige fotoreportage. Hij was getuige van het eerste badje en de eerste ontmoeting met grote broer Machiel. We voelden ons zeer op ons gemak en niks werd geposeerd. Dat maakt de foto’s heel waardevol.

We willen Maarten en stichting Earlybirds bedanken dat zij deze mooie lichtpuntjes kunnen geven!

Liefs, Karel Nanda
Machiel en kleine Juda

Van de fotograaf
Op vrijdag 22 september mocht ik namens stichting Earlybirds naar het Flevoziekenhuis voor een fotoreportage. Juda is geboren met 26 weken zwangerschap. Op het moment van de fotoreportage 34 weken.

Het was een bijzondere dag op meerdere gebieden: omdat Machiel, de broer van Juda, nog geen waterpokken heeft gehad, mocht hij Juda niet bezoeken. Hier hadden Nanda en Karel, de ouders van Juda, wat op gevonden: zij hadden geregeld dat de binnentuin van het ziekenhuis voor één keer open mocht. Zo kon Machiel samen met oma door het raam naar Juda kijken. Dit was voor iedereen een heel bijzonder moment.
Het andere moment was dat Juda voor de eerste keer in bad ging. Juda vond het warme water erg fijn: hij keek rustig om zich heen en genoot van de aandacht die hij van Nanda en Karel kreeg. Na het afdrogen en aankleden ging Juda buidelen bij zijn moeder.

Ik vond het heel bijzonder om deze momenten vast te leggen.

Lieve Juda, ik hoop dat je snel naar huis gaat om lekker van het leven te genieten.

Liefs,
Maarten

1 antwoord
  1. Lisanne Schut-Meeuwsen
    Lisanne Schut-Meeuwsen zegt:

Wat een indrukwekkend verhaal. Jeetje wat zijn jullie door een heftige tijd gegaan. Fijn om te lezen dat jullie kindje het naar omstandigheden zo goed doet! ❤️ Het zijn vechters, die prematuren.

Ikzelf heb ook een hematoom gehad tijdens de zwangerschap. Bloedingen gehad van de 5e tot en met de 22e week en uiteindelijk de 28e week bevallen. Onze zoon is gecorrigeerd inmiddels 1 jaar en drie maanden en doet het goed. Echt bijzonder om voor het eerst sindsdien eenzelfde soort verhaal te lezen. Ontzettend bedankt voor het delen!