Fotografe aan het woord: Janine

Stichting Earlybirds Fotografie wordt mede mogelijk gemaakt door een superteam aan enthousiaste en toegewijde vrijwilligers.
We hebben dus alle reden om deze dames (en heren) eens even goed in het zonnetje te zetten en dat doen we dus ook! Door middel van de rubriek: ‘Vrijwilliger aan het woord’. Waarin we iedere keer een vrijwilliger aan het woord laten over zijn, of haar werkzaamheden binnen de stichting. We trappen af met Janine, één van de geweldige Earlybirds fotografen.

Ik ben Janine Riddy 33 jaar jong en moeder van twee prachtige dochters: Nina en Eliza. Samen met mijn lieve man, Nick, woon ik in Veghel.
Voorheen heb ik gewerkt als begeleider in de gehandicapten zorg en daarna als gezinscoach. Nu werk ik voor mezelf als fotografe en doe veel gezinsfoto’s, bruiloften, lifestyle, newbornshoots en ook uitvaarten. Een blijvende herinnering geven aan mensen vind ik het aller leukste om te doen. Ontspannen sfeer, vertrouwen, fun en alles wat bijdraagt aan die ene, blijvende herinnering.
Naast mijn grote passie fotografie, vind ik het ook heerlijk om met mijn gezin op pad te gaan! Een dagje naar het museum, of heerlijk naar het strand uitwaaien.

Hoelang ben je al actief voor de stichting als fotograaf?
Sinds juni 2016 ben ik me gaan inzetten voor stichting Earlybirds.

In welke regio ben je actief?
Ik ben in de regio Noord-Brabant actief, Veldhoven, Eindhoven, Uden, Geldrop, Den-Bosch en Boxmeer.

Wat heeft je ertoe bewogen om fotografe te worden voor Stichting Earlybirds?
Ik vind het heel mooi om mensen blij te kunnen maken met tastbare herinneringen. Bij mijn collega’s zag ik regelmatig Earlybirds voorbij komen.
Ik vind het zo’n prachtig doel dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken om te solliciteren. Wat ben ik blij dat ik al veel ouders blij heb kunnen maken met die blijvende herinnering! Iedere keer als ik op pad ga kom ik met z’on warm gevoel weer terug. Het is zo ontzettend dankbaar om te mogen doen!

Wat vind je het leukste aan het fotograferen voor Earlybirds?
Het allerleukste is toch wel dat je ouders even een “onbezorgd” momentje mag geven. De dankbaarheid en de meedenkende verpleegkundige verdienen ook zeker een dikke pluim!
Maar niet te vergeten al mijn lieve, leuke en enthousiaste collega’s. Want ook zij zetten zich geheel belangeloos in voor de stichting! Zonder al die kanjers had de stichting niet kunnen bestaan.
Alle leuke bijeenkomsten, de gesloten Facebook pagina waar je elkaar even om steun of feedback kan vragen. Onlangs nog de negenmaandenbeurs.. Ik kan eigenlijk niet één ding opnoemen wat NIET leuk is!

En wat vind je het meest uitdagende?
De lichtomstandigheden zijn soms echt een uitdaging, maar dat houdt je als fotograaf ook wel scherp. Daarnaast is de ruimte soms beperkt, maar mijn motto is vaak “tis zoals het is” en ook daar maken we het allerbeste van!

Welke reportage is je tot op vandaag het meest bijgebleven?
Jeetje, dat is moeilijk te zeggen omdat al mijn Earlybirdjes een speciaal plekje verdienen. Lieve ouders, mooie kindjes, ontroerende verhalen. Maar ook blije sms’jes wanneer hun kindje eindelijk naar huis mag. Maar het meeste is toch wel toen onlangs één van mijn Earlybirds kwam te overlijden. Ik zou die week een reportage komen verzorgen, maar ik kreeg de nacht daarvoor een berichtje dat het erg slecht ging met één van de twee kindjes (het betrof een tweeling). Moeder vroeg of we de reportage konden verzetten. Helaas kreeg ik een paar dagen later het nieuws dat het meisje het niet heeft gered. Dan slik je wel even! Je weet dat de kans aanwezig is, maar je leeft ook enorm met de ouders mee. Onlangs heb ik haar knappe, dappere zusje mogen vastleggen en het indrukwekkende verhaal van ouders gehoord.

Dan ben je maar wat dankbaar dat je dit voor ouders mag betekenen.