Filou

Op 20 mei, 2e pinksterdag, ging ik op controle in het Radboud ziekenhuis in Nijmegen omdat ik aanhoudende hoofdpijn had die niet wegging met paracetamol. De week ervoor had ik al opgemerkt dat mijn bloeddruk hoger was dan normaal. Als verpleegkundige had ik al in mijn achterhoofd dat dit wel eens pre-eclampsie zou kunnen zijn.

Deze diagnose werd bevestigd na verschillende onderzoeken in het ziekenhuis. Op dat moment was ik 28 weken en 6 dagen zwanger. Gelukkig was met onze dochter alles goed. We wisten van eerdere echo’s al dat ze aan de kleine kant was, maar dat was te verklaren met dit ziektebeeld.

De behandeling bestond vooral uit het verlagen van mijn bloeddruk. Iedere dag was er een. Hoe langer ze zou blijven zitten, hoe beter. Het HELLP syndroom gooide uiteindelijk roet in het eten.

Na een zwangerschap van 30 weken en 4 dagen is onze dochter Filou geboren op 1 juni. Met een geboortegewicht van 1070gram een mini meisje. Vanaf het begin doet ze het ontzettend goed en heeft ze een stijgende lijn laten zien. Op 19 juni werd Filou overgeplaatst naar het ziekenhuis in Venlo, dichter bij huis. Daar kwam Nicole van stichting Early Birds foto’s maken. Wat zijn dit waardevolle foto’s en wat is het bijzonder dat deze stichting bestaat.

De meest bijzondere foto’s zijn diegene waar onze zoon Floris in terug komt. Floris is op 17 september 2023 te vroeg geboren, met 23 weken en 3 dagen. Een uur na zijn geboorte is hij overleden. Het is prachtig hoe Nicole hem in beeld heeft gebracht samen met zijn zusje.