Felice

Collage_blog_Felice_EB

Zaterdag 8 Maart reisde ik voor Stichting Earlybirds af naar Felice en haar ouders in het nieuwe Meander ziekenhuis in Amersfoort.

We hebben elkaar al een paar keer gesproken, per e-mail en telefonisch en ik vind het leuk om Agnes en Bart, de ouders van Felice eindelijk te ontmoeten.

Ik word hartelijk ontvangen door de dienstdoende verpleegkundige die erg enthousiast is over ons werk. Een goed begin! Als ik op de kamer van Felice ben praten we een tijdje. Over hoe het met ze gaat, wat er allemaal is gebeurd en hoe ze dat ervaren hebben. Het is meteen een fijn en heel open gesprek. Ik verwonder me elke keer weer over hoe je in dit werk in relatief korte tijd en voor een kort moment een intiem contact opbouwt.

Er is nogal wat gebeurd…. Toen Agnes 29 weken zwanger was bleek dat de voeding vanuit de placenta niet goed doorgegeven werd door de navelstreng waardoor baby Felice te weinig voedingsstoffen kreeg en een groeiachterstand had. Agnes werd opgenomen in het WKZ in Utrecht en bedrust voorgeschreven. Ondanks de verwachtingen dat Felice met ongeveer 30 weken gehaald zou moet worden heeft Felice tot 34 weken in de buik kunnen blijven. Op 17 februari werd zij geboren met een keizersnede. Felice is natuurlijk erg klein, maar met haar 1595 gram verbaasd ze toch nog iedereen. Er was rekening gehouden met 1300 a 1400 gram.

Felice blijkt een vechtertje. Al snel mag ze uit de couveuse en van de monitor af. Ze groeit uitstekend. Er is een constante opgaande lijn te zien.

Ondanks dat Felice het goed doet zijn er toch nog zorgen. Als Felice 2 weken oud is wordt een hardruis gehoord. Uit de echo die daarna volgt blijkt een gaatje tussen de hartkamers te zitten op een plek waar dit niet dicht kan groeien. Een tegenvaller. Zeker omdat Felice maar groeit en groeit en alles tot nu toe goed gaat. Een nieuwe spannende tijd is aangebroken. Onwetendheid, onzekerheid…. In April weten ze waarschijnlijk meer en tot die tijd proberen Agnes en Bart het even van zich af te laten glijden en niet te veel te denken aan wat er hen wellicht allemaal nog te wachten staat.

Lieve Agnes en Bart,

Ik vond het erg bijzonder om bij jullie te fotograferen.

Ik ben getuige geweest van jullie grote liefde voor jullie lieve Felice en voor elkaar. Jullie hebben me voor even toegelaten in die gekke bubbel waarin jullie nu leven. Ik vind het heel bijzonder dat ik jullie samen en deze liefde heb mogen aanschouwen en vastleggen. Ik hoop dat jullie met veel plezier terugkijken op deze bijzondere ochtend en dat de foto’s een bijzonder plekje krijgen in jullie rugzakje die jullie meenemen op deze spannende reis.

Lieve Felice,

Je bent een dapper meisje. Blijf je best doen!

Lieve groetjes,
Kristie

*************************************

Agnes en Bart de ouders van Felice:

Wat een heerlijke ochtend hebben wij gehad met fotografe Kristie van Earlybirds.  Kristie heeft geweldige foto’s van ons gemaakt als mooie herinnering aan deze toch wel pittige tijd. Maar ze heeft ons ook geholpen om even helemaal nergens aan te denken en vooral trots te zijn op onze dochter en de liefde voor haar en voor elkaar te voelen.

We zijn Kristie en Earlybirds zeer dankbaar voor deze ervaring en de mooie foto’s. Er is echt de tijd genomen voor de reportage, Felice heeft er niets van gemerkt omdat de foto’s worden genomen in je dagelijkse routine met je kleintje en het resultaat is ook nog eens super. We zullen dit nooit meer vergeten, bedankt!