Emilie prematuur geboren met 35 weken, Deventer ziekenhuis, flesvoeding, vroeggeboorte, sondevoeding

Emilie

Zaterdagochtend tref ik Rob en Kim in de centrale hal in het Deventer Ziekenhuis. Ik merk al direct dat ik te maken heb met een lief en zeer betrokken ouderkoppel. We praten wat over hoe het met ze gaat en over de achtbaan waar ze zich de afgelopen weken in bevinden. Wanneer we het hebben over wat een vroeggeboorte doet met je emoties, zie ik bij Rob tranen opwellen. Het is niet niks om vroegtijdig ouders te worden van een veel te klein kindje, terwijl net je verlof begint en je nog even kan genieten van de rust (en net nieuwe tuin)!

Wanneer Kim een aantal weken geleden voor een controle-echo komt, wordt er al snel geconstateerd dat Emilie niet goed meer groeit. De placenta doet helaas niet meer goed zijn werk, waardoor Emilie niet voldoende voedingsstoffen krijgt om goed te kunnen groeien. Er wordt besloten twee keer per week een echo te maken om de groei goed bij te houden, maar algauw krijgt Kim bericht dat ze opgenomen wordt in het ziekenhuis om Emilie nog beter te kunnen monitoren. Snel blijkt dat Emilie’s groei echt achterblijft en wordt er besloten om Emilie te halen middels inleiding. De eerste uren van de bevalling lijken vlekkeloos te verlopen, maar wanneer het einde in zicht komt, raakt Emilie in moeilijkheden en zakt haar hartslag steeds weg. Er moet snel gehandeld worden om Emilie veilig ter wereld te laten komen. Wanneer ze dan eindelijk haar eerst kreet slaakt, kunnen Rob en Kim hun geluk niet op en weer adem halen. Emilie blijkt de navelstreng om haar nek te hebben, wat de problemen tijdens de bevalling veroorzaakte.

Vanaf moment een doet Emilie het super goed! Het is een kleine meid van 1678 gram, maar ze is sterk. Zelfs zo sterk dat ik haar niet op de neonatologie bezoek, maar op de kinderafdeling. Ze is ondertussen al bijna 500 gram gegroeid en drink al bijna zelfstandig!

Wanneer ik haar ontmoet, ligt ze net een aantal uurtjes op haar eigen kamer op de kinderafdeling. Ze ligt heerlijk te slapen. Rob en Kim verzorgen haar liefdevol en ze krijgt lekker een flesje te drinken terwijl ze bij Rob op schoot ligt. Al die tijd slaapt ze lekker verder en drinkt ze rustig haar flesje (bijna) leeg.

Lieve Rob en Kim, ik vind het ontzettend leuk jullie te ontmoeten! Jullie zijn zulke lieve en betrokken ouders van jullie kleine meid!
Lieve Emilie, wat ben je mooi en sterk! Groei maar goed, zodat je nog groter en sterker wordt en dat je snel naar huis kan samen met je lieve papa en mama!
Lieve familie, ik wens jullie heel veel liefde en geluk met jullie mooie gezin!

———————–

Van de ouders:

Al de eerste dag na de geboorte van Emilie hebben we ons aangemeld bij Stichting Earlybirds. Het leek ons een heel mooi idee om de achtbaan waar we inzitten vast te laten leggen. Hoewel we, naar ons idee, alles heel bewust beleven, gaat de tijd zo snel en is er zoveel gebeurd in korte tijd. Al heel snel kregen we een mail van Danique dat zij de reportage zou gaan verzorgen. Op 26 mei was het zover, we keken er erg naar uit!

Danique was vanaf het begint heel lief en relaxt en we raakten snel aan de klets. We merkten eigenlijk helemaal niet dat ze tussendoor ook foto’s maakte. Hierdoor konden wij Emilie verzorgen zoals we steeds al deden en was het heel ontspannen. We kijken er ontzettend fijn op terug. Danique, ontzettend bedankt voor je tijd, liefdevolle benadering en mooie foto’s!

Lieve groetjes Rob & Kim

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

1. […] Dit is het verhaal van Emilie. Zij is geboren na een zwangerschap van 35 weken. Fotografie door Danique van Gurp – Habets. Source : https://stichtingearlybirds.nl/emilie-3/ […]