Cato prematuur geboren met 27 weken, vroeggeboorte, sonde

Cato

Cato prematuur geboren met 27 weken, vroeggeboorte, sonde

Cato werd met 27 weken geboren. Een piepklein meisje van 950 gram. Een meisje dat – net als haar broer 2,5 jaar eerder – veel te vroeg op de wereld kwam. Een klein vechtertje die stap voor stap de ene mijlpaal na de andere behaald. En van één van die mijlpalen mocht ik getuigen zijn.

Ik mocht langskomen voor het maken van de foto’s terwijl Cato voor het eerst in bad ging. Iets wat ongelooflijk veel vraagt van zo’n klein meisje, iets wat ongelooflijk veel energie kost. Maar wat zij én haar papa en mama zó goed deden! Ondanks dit niet de eerste keer was voor papa en mama om een baby te badderen (hallo ervaring met inmiddels een peuter in huis!), was het toch weer even spannend. Want: hoe doe je ook alweer zo iets? Waar begin je mee? Laat je het badje eerst vollopen of begin je al met uitkleden? Hoe kan je haar het beste vasthouden? Vragen die elke ouder – al dan niet hardop – stelt. En wat vond ik het bijzonder om te zien dat deze ouders dat júist bespreekbaar maakten. Hóe krachtig ben je als je zo iets ‘normaals’ weer even checkt zodat je op de beste manier je kindje verzorgd. En die beste manier is dan daarop volgend niet de enige juiste manier, maar dat is alleen datgene dat gedaan wordt met zoveel liefde en zorgvuldigheid! Dat Cato vervolgens volledig ontspannen in haar badje dobberde, was gevoelsmatig een logisch gevolg. Wat kan ik daar plaatsvervangend van genieten!

Het was erg mooi hoe de trots, de liefde en het vertrouwen in elkaar en in hun baby tijdens mijn aanwezigheid voelbaar was. Ik werd warm ontvangen, ik werd warm uitgezwaaid. Ik liet een papa en mama achter met hun kleine Cato die de wereld gaat laten zien hoe mooi ze is. Lieve Oliver en Inge, zolang jullie deze liefde en warmte blijven geven aan jullie meisje, dan weet ik zéker dat Cato daarop blijft groeien! Bedankt dat ik dit voor jullie mocht doen! Alle liefde voor jullie!

——————

Van de ouders:

Vrijdag 8 februari 2019 was het zover, na 7 weken op deze wereld, tijd voor het eerste badje van onze dochter Cato. De afgelopen weken veel meegemaakt, met veel zorgen en onzekerheid. Met kleine stapjes gaat ons sterke meisje vooruit en wat is het dan fijn om de momenten als een eerste badje te kunnen vieren. Voor ons een reden om Stichting Earlybirds te contacten om voor ons deze mijlpaal vast te leggen. Talitha was hierbij onze fotografe. Een prettig en empathisch persoon die de sfeer goed aanvoelt. Terwijl wij opperst geconcentreerd bezig waren met onze dochter in badje doen. Wat nog best even wennen is als je ondertussen een peuter gewend bent die alles zelf wil doen. Heeft Talitha zonder op de voorgrond te treden het hele tafereel vast gelegd. Wij hebben haar werkwijze als erg prettig ervaren, omdat het een mooie weergave van de werkelijke emoties oplevert. Bij het zien van de foto’s verschijnt er direct een lach op ons gezicht, dit fijne eerste bad moment met ons dochtertje weer even herbeleven.

Dank je wel Talitha en Stichting Earlybirds dat jullie dit voor ons mogelijk hebben gemaakt.