Benjamin prematuur geboren met 34 weken en 3 dagen, Gelre ziekenhuis Apeldoorn, couveuse, sonde

Benjamin

Van de fotograaf:

“Het was alweer zo ver dat ik op pad mocht voor de Stichting om een reportage te maken in Gelre te Apeldoorn. Het was een bijzonder reportage, want de ouders wonen nu in Engeland en ze waren op vakantie in Nederland voor familiebezoek. En onverwachts braken de vliezen een dag voor vertrek. Zo spannend! Zo was Benjamin Johan Koning geboren met 34 weken en 3 dagen.

Gelukkig gaat het nu hartstikke goed met dat lieve manneke en na de dag van de reportage mochten ze al naar huis, naar Engeland. Ik wens jullie heel veel plezier met jullie prachtige zoon Benjamin!

Liefs,
Elena”

————————-

Van de ouders:

Op onze laatste vakantiedag in Nederland werden wij verrast met de geboorte van onze zoon Benjamin. Hoewel we met onze dochter al een eerdere vroege geboorte hadden meegemaakt, was dit toch wederom een schok. Alle controles wezen erop dat het allemaal goed ging. De dag ervoor hadden wij de verjaardag van onze dochter gevierd en deze dag wilden wij naar de Apenheul te gaan. Onze zoon had echter andere plannen. Tijdens het ontbijt kwamen de weeën opzetten en een paar uur later was hij er al. Éen dag later en wij waren onderweg geweest naar Engeland waar wij wonen.

Na een hele snelle bevalling leek het er even op dat Benjamin het net als zijn grote zus het helemaal zelfstandig zou gaan redden. Helaas bleek dat niet het geval en had hij toch een beetje hulp nodig. Maar na een aantal dagen in de couveuse en onder de blauwe lamp, kon de hulp langzaam worden afgebouwd. In een aantal weken van couveuse, naar warmtebed, naar gewoon wiegje en aan het einde niet langer aan de monitor. Alleen zelf voldoende drinken bleef lang erg vermoeiend, dus uiteindelijk bleef alleen de sonde over. Toen hij deze er voor de zoveelste keer uit had getrokken en hij liet zien dat hij die niet meer nodig had, mochten we eindelijk het ziekenhuis verlaten en een aantal dagen later zelfs met de auto terug naar Engeland.

Wat ons zeer goed is bijgebleven van deze hectische periode is de open communicatie, goede zorg en persoonlijke aandacht van iedereen bij Verloskunde, Neonatologie en Kind & Jeugd van het Gelre ziekenhuis. Naast de geweldige steun en hulp van onze familie en vrienden in Nederland én Engeland heeft dit ons door deze zware tijd heen geholpen.

Uiteindelijk weten wij nog niet hoe de bevalling zo spontaan op kon komen. Misschien had Benjamin wel bedacht dat hij zijn moeder de nare ervaring die zij had gehad in het ziekenhuis in Engeland na de bevalling van zijn grote zus te willen besparen.

Wij weten van onze ervaring met onze eerste dochter hoe belangrijk het is een tastbare herinnering te hebben van deze eerste paar weken. Wij willen Elena en Stichting Earlybirds dan ook ontzettend bedanken voor deze prachtige fotoshoot.

Warme groeten,
Suzanne, Bart, Emily en Benjamin