Samuel prematuur 26 weken

Samuel

Samuel prematuur 26 weken

Beste ouders van kleine wondertjes,

Samuel werd geboren met 26 weken. Mijn vliezen waren met 20 weken volledig gebroken. Graag wil ik jullie ons verhaal vertellen om ook jullie een steuntje in de rug te geven.

Waar moet ik beginnen……
Met 9 weken begonnen bij mij meerdere bloedingen. Deze bloedingen duurden tot 16 weken zwangerschap. Ik moest op bed blijven liggen want zodra ik ook maar iets ging lopen begon er weer een bloeding en was men bang dat het fout zou gaan.

Gelukkig konden wij na 16 weken genieten van de zwangerschap. De bloeding in de baarmoeder was weg en alles leek goed te gaan. Met 18 weken heb ik de ´20 weken´ echo gehad. En ook deze was helemaal goed. Tot onze grote schrik braken met 20 weken mijn vliezen. Mijn man en ik zijn gelijk naar het ziekenhuis gegaan en op de echo zag men dat er niks geen vruchtwater meer was. Wij moesten er rekening mee houden dat ons kindje dit weekend geboren zou worden….

Wat een schrik. Ons kindje zou het niet overleven en niemand zou iets doen. Voor de 24 weken worden kindjes niet geholpen. De gynaecologen in Harderwijk zeiden dat ik alles gewoon kon doen en dat wij ervan uit moesten gaan dat ons kindje het niet zou halen. Ook werd tegen ons gezegd of het niet beter was om een einde aan de zwangerschap te maken. Ons gevoel zei dat ik gewoon op bed moest blijven liggen. Wij geloven dat God nog wonderen doet. Met 23 weken en 5 dagen ben ik overgeplaatst naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Hier gaf men duidelijk aan dat ik in bed moest blijven liggen en zo min mogelijk moest gaan lopen. Twee keer kreeg ik longrijpingsspuiten. Met 26 weken en 2 dagen is onze zoon geboren.

Samuel woog 885 gram en was 30 cm lang. Doordat hij zolang geen vruchtwater heeft gehad waren zijn longen zeer slecht. Samuel ging naar de NICU. Hij kwam aan de beademing en heeft een aantal dagen aan de tril beademing gelegen. Het was een vallen en opstaan. Hierna Bpap en uiteindelijk kwam hij aan de Cpap. Samuel was 3 weken toen hij een erg dik buikje kreeg. Dit bleek een zeer ernstige vorm van NEC. Heel zijn buik lag overhoop. Al zijn organen waren naar beneden gedrukt om de gaten in de darmen te dichten. Er werden stukken darm weggehaald. Tijdens deze O.K. is er ook iets fout gegaan met de arterielijn waardoor er geen bloed naar zijn beentje kon stromen. Hierdoor is zijn voorvoet helaas afgestorven. Ook nu lag hij weer aan de beademing. Na deze operatie mocht het even goed gaan en mocht hij eindelijk na 12 weken IC naar de High care.

Drie dagen na de overplaatsing moest er helaas een 2e operatie plaats vinden. De naden waar de darmen opnieuw aan elkaar waren gemaakt waren gaan lekken. Samuel kwam weer aan de beademing op de IC.  Kort na deze operatie helaas nog een 3e operatie aangezien er vrij veel lucht in zijn darmen werd gezien. Na deze operatie heeft hij heel slecht gelegen en waren wij ten einde raad. Wij, maar ook vele artsen en verpleegkundigen waren erg bang dat hij het niet zou halen. Hij lag aan de tril beademing en was er erg slecht aan toe. We mochten heel veel steun ontvangen van alle verpleegkundige en artsen van de NICU. Zij waren erg meelevend.

Na 2 weken mocht Samuel erg hard opknappen en ging alles heel snel. Hij mocht aan de flowsnor en uiteindelijk naar de medium care. Hier heeft hij maar een kort weekje gelegen. Zelfs van de flowsnor af en niets geen zuurstof meer naar afdeling Kikker (een ´normale kinderafdeling´).

Na 15 weken mocht Samuel eindelijk naar huis. Heerlijk!! Hij woog op dat moment 2900gr. Helaas moest hij binnen 4 dagen weer opgenomen worden met een virale infectie. Hij kwam weer op de NICU terecht aan de beademing. Dit was een erg zware tijd. Na 4 weken NICU en 2 weken kinderafdeling mocht hij eindelijk weer naar huis. Hij is met sonde naar huis maar gelukkig drinkt hij wel ongeveer een halve fles en we moeten zijn darmen 2 keer per dag spoelen. Maar dit hebben wij er natuurlijk allemaal voor over! Hij heeft geen zuurstof en dat vinden wij heel fijn. Iedereen is hier ook elke keer zo verbaasd over als zij zijn long foto´s zien, aangezien deze erg slecht zijn.

Op de dag van ontslag mochten wij een prachtige fotoshoot krijgen via Earlybirds door Nicole Langen. Wat vonden wij dat fantastisch. Door alle drukte en onmogelijke momenten hadden wij nog niet veel foto´s als gezin samen. En wat hebben we nu prachtige foto´s mogen ontvangen. We zijn er erg gelukkig mee.

Samuel weegt inmiddels 4125 gram en mag het tot nu toe goed gaan met zijn darmen, longen en beentje/voetje.  Wat een wonder. Wij zijn blij dat wij dit grote wonder uit Gods hand mochten ontvangen en jullie ook op deze manier hoop mogen geven. Wij hopen dat wij met ons verhaal andere ouders die op dit moment een wondertje verwachten en bijvoorbeeld net als mij toen, op bed liggen en niet weten wat hen te wachten staat /  of ouders die een kleine wondertje in het ziekenhuis hebben liggen, kracht en moed mogen geven! Volg je vader en moeder instinct. Wij wensen jullie allemaal het allerbeste toe!

Een lieve groet van de ouders van Samuel.

*********

De fotograaf:

Hoe kostbaar is het om mooie herinneringen te mogen maken voor de kleine Earlybird kindjes die vaak veel te vroeg geboren worden. Ik mocht onlangs de kleine Samuël op de foto zetten. Een ontzettend dapper mannetje, geboren met 26 weken op 4 juli jongstleden. Samuel had een moeizame start zoals mama hierboven heeft beschreven.

Inmiddels doet hij het zo goed, dat hij op de dag van de reportage ’s middags naar huis mocht. Een mooie mijlpaal voor hem maar ook voor mama en papa. We hebben samen tijdens de reportage een fijn gesprek gehad, hoe hij aan zijn naam komt, wat de afgelopen weken aan zorg ook hebben betekent. Samuel houdt van aandacht, en dat kon ik ook goed merken. Elke keer toen ik met de camera in de buurt kwam, volgde hij me met zijn mooie ogen en enorm lange wimpers. Als ik dit nu schrijf heb je je eerste nachtje thuis doorgebracht, Samuel. Ik hoop dat je enorm genoten hebt van je eigen bedje, en dat je in de komende weken steeds sterker wordt!  Een fijne toekomst, samen met je lieve ouders.

Warme groet, Nicole

• Nicole
      Nicole zegt:

Wat een prachtige film is dit geworden. Wat een klein, dapper, hard knokkend mannetje. En die glimlach aan het einde. Het is inderdaad een wonder.
      Wat ben ik trots dat ik als fotograaf hem heb mogen vastleggen voor Earlybirds.
      Be blessed lieve 3 x

1. Annemarie
    Annemarie zegt:

WoW, een echte kanjer!
    Op kleinekanjers (fb) zijn er vast mensen die dit verhaal houvast geven, en wat een toppers zijn jullie!
    Hopelijk lukt t om te genieten!
    Mama van een prematuur van 27.2 die 20 wk ziekenhuis heeft gelegen (en daarna nog geregeld) maar nu een peuter van 28 mnd is!

2. Priscilla
    Priscilla zegt:

3. Inge
    Inge zegt:

Wat een prachtig mooi mannetje zeg! Dapper en sterk! Het blijven wonderen die kleine kindjes! Voor jullie een hele heftige periode maar wat fijn dat hij het zo goed doet! Geniet van jullie mannetje! Op een gezonde toekomst!

4. Middelman
    Middelman zegt:

Wat een mooi en zenuw slopend verhaal.
    Na alles wat jullie kindje heeft mee gemaakt en dan geen zuurstof en nog steeds zo sterk je zou denken dat hij nu alles aan kan in z’n leventje.
    Jullie zijn denk ik de beste ouders die jullie kindje maar kan hebben!,

Ons zoontje is geboren met 25+6 geboren en na 7 weken Nijmegen 2 weken Arnhem en nog 5 weken ede eindelijk mee naar huis, maar wel met zuurstof en sonde. Afgelopen week geopereerd aan z’n hartje en dat is gelukkig geslaagd.
    Met al de verhalen van andere ouders merk je pas wat een verschillen er zijn en dat onze kindjes allemaal super sterk zijn!! We kunnen echt trots zijn op die kleintjes.
    Heel veel geluk met jullie gezinnetje

5. sarah
    sarah zegt:

proficiat met jullie vechter.
    Mijn vliezen zijn gebroken op 23 weken
    Er was geen vruchtwater meer en iedereen dacht dat ik binnen de 48 u ging bevallen.
    Op 27 weken en 4dagen ben ik bevallen van een prachtig zoontje Eden. 850 gram. Na 12 uur kon hij op c pap en 10 dagen later zat hij op een neusbrilletje. Hij deed het veel beter dan dat ze ooit hadden durven dromen. Na 20 dagen kreeg hij een dubbele longonsteking en werd hij heel slecht. Iedereen vreesde dat hij het niet ging halen. Maar hij werd beter en voor hij van de beademing afgeraakt is kwam longontsteking 2. We zijn dagen blijven waken naast zijn couveuse. Want het zag er heel slecht uit. Maar na cortisone kuur 2 konden ze langzaam de beademing afbouwen en lukte het op b pap. Toen kwam helaas longontsteking 3. langzaam aan knapte je op en lukte het weer op c pap. Je kwam langzaam bij je had de 2kg500 bereikt. Overdag mocht je oefenen op neusbril zodat je binnenkort naar huis mocht. Je zat overdag vaak op schoot en begon aan de borst te drinken. Je had een sterk karaktertje en als je niet je zin kreeg dan maakte je dat heel duidelijk. Ineens kwam longontsteking 4 er aan. Je ging heel snel achteruit. En na 107 dagen vechten ben je rustig in onze armen ingeslapen.