Lío & Charlie

Van de ouders
Op 28-05-2024 zijn wij bij de Isala klinieken in Zwolle, veel te vroeg, met de termijn van 28 weken bevallen van onze tweeling, Lío  (975gr) & Charlie. (1125gr)
Mama had al een aantal dagen bloedverlies en de vliezen van Lío waren gebroken. Na longrijpingsprikken en 48 uur weeënremmers begon dan toch snel de bevalling. Lío had een slechte start met een apgar van 1, en lag gelijk aan de beademing. Charlie had een goede start en met een apgar van 7 lag hij gelijk aan de CPAP.
4 dagen deden de jongens alles volgens het boekje, tot Charlie ineens heel erg ziek werd. Hij bleek een NEC te hebben met een darmperforatie. Hij is met spoed naar het UMCG in Groningen gegaan met papa (en geopereerd) terwijl mama achterbleef met Lío in Zwolle.
Na 5 dagen was Lío stabiel genoeg voor overplaatsing naar het UMCG en waren we eindelijk weer bij elkaar.
5 weken zijn wij nog in het UMCG geweest, gezien er 2 ziekenhuisbacteriën volgden, een hersenvliesontsteking en er epileptische activiteit te zien was op de EEG. Na de 5 weken waren beide jongens dusdanig stabiel dat ze over mochten naar het MST in Enschede!
Hier zijn wij nog 4 weken geweest en inmiddels zijn de jongens sinds gisteren thuis! Ze drinken hun flesjes zelf en doen het super! Wel zijn er nog wat medische dingetjes voor in de toekomst zoals een dubbele liesbreuk operatie en de ROP van beide jongens, maar na ons 9 weken durende avontuur hebben wij er alle vertrouwen in dat ook dat helemaal goed gaat komen! We mochten vorige week vrijdag een prachtige shoot doen met Anouk via Stichting Earlybirds, wat hele mooie plaatjes van de jongens heeft opgeleverd!
Dankbaar zijn wij dat Stichting Earlybirds dit mogelijk maakt, dus Anouk nogmaals heel erg bedankt!

Van de fotograaf
Op vrijdagochtend 26 juli stap ik het MST binnen voor de reportage van Lío & Charlie. 2 kleine mannetjes, die met 28 weken geboren zijn, maar het ontzettend goed doen. Als ik op de kamer kom, tref ik ze beide slapend aan in hun wiegje. En ze zijn inmiddels van de beademing en van de sonde af, dus ik zie 2 prachtige gezichtjes!! Ze mogen vandaag in bad, voor papa en mama de eerste keer dat ze dit zelfstandig doen. En wat genieten de mannetjes, ze liggen heerlijk ontspannen in het water. Daarna is het tijd voor de fles. Ze zijn allebei wat moe geworden van het badje, dus de flesjes gaan niet helemaal leeg, maar dat is niet erg. En dan is het voor mij tijd om weer te gaan.

Lieve Lío & Charlie, ik hoop dat jullie snel naar huis mogen!! Dan kunnen jullie broertjes en zusjes met jullie knuffelen!!

Lieve groet,
Anouk Masselink