Finn & Levi

Finn en Levi_2Dinsdag 1 april, fiets ik aan het einde van de middag naar het MMC Veldhoven waar ik Finn en Levi mag gaan fotograferen voor stichting Earlybirds Fotografie. Ik meld me bij de receptie en ik mag doorlopen naar het kamertje van Finn en Levi.

De papa (Patrick) en mama (Manon) van Finn en Levi staan daar al op me te wachten. We maken kennis en ik bewonder hun twee prachtige mannetjes Finn en Levi, die sprekend op elkaar lijken. Dat is ook niet zo heel gek, aangezien ze eeneiig zijn. Manon legt mij de kleine verschillen uit waardoor ik ze een beetje uit elkaar kan houden. Zo dragen ze de sonde allebei anders en heeft Levi kuiltjes in de wangen. Ik vraag hoe het zo gekomen is dat ze met bijna 34 weken zijn geboren. Manon legt uit dat Finn en Levi een monochoriaal-monoamniotische tweeling is. Dit houdt in dat Finn en Levi samen één placenta deelden en samen in 1 vruchtzak zaten zonder tussenschot. Uit voorzorg zijn de kindjes met 33 weken en 6 dagen gehaald. Dit wisten Manon en Patrick al tijdens de zwangerschap en hierdoor hebben ze zich er goed op voor kunnen bereiden.

Ik pak mijn spulletjes uit en leg het verzorgen vast. Finn en Levi hebben nog een sonde, maar zijn goed aan het oefenen met uit de fles drinken. Ze laten dan ook tijdens de reportage zien dat ze netjes hun flesje kunnen leegdrinken. Na een goed uur neem ik weer afscheid van dit mooie en trotse gezinnetje.

Lieve Finn en Levi, ik wens jullie een hele mooie toekomst toe samen met jullie papa en mama.

Liefs Léonie de Koning

************************

Manon en Patrick:

Met 7 weken gingen we voor de eerste keer naar het diagnostisch centrum in Eindhoven voor een echo. Daar werd meteen duidelijk dat we niet 1, maar 2 kindjes verwachtten. Ze zagen meteen dat het ging om een eeneiige tweeling waarbij geen tussenschot tussen de kindjes zichtbaar was. Omdat de zwangerschap nog erg pril was werd voorgesteld om twee weken later nogmaals een echo te laten maken. Nog steeds was er geen tussenschot zichtbaar. Er werd verteld dat het ging om een erg risicovolle zwangerschap.

Thuisgekomen gingen we toch eens op internet op onderzoek uit, want wij hadden nog nooit eerder gehoord van wel of geen tussenschot tussen de kindjes. Helaas werden we van de verhalen op internet niet vrolijk. Heel veel droevige verhalen van ouders bij wie de zwangerschap helaas niet goed was afgelopen. Toch probeerden we zelf er maar het beste van te hopen en ook de gynaecologen, zowel in Geldrop als in Veldhoven, vertelden ons dat het ook goed af zou kunnen lopen.

Na zeer regelmatige echo’s en controles heb ik me in overleg met de gynaecologen met 27 weken op laten nemen in het MMC in Veldhoven. De opname zou de overlevingskans van de kindjes kunnen vergroten. Hier zou ik tot de 34 weken blijven, omdat was afgesproken de kindjes met 34 weken met een keizersnee te halen. Heel veel ctg’s, echo’s en rust later gingen er 6,5 week voorbij. Toen was het eindelijk donderdag 20 maart. De dag waarop onze kindjes gehaald zouden worden. Gelijk na de geboorte huilden zowel Finn als Levi meteen. Toen pas vielen alle zorgen van alle spannende weken en maanden van ons af. Ze waren er! Gezond en wel!

Wat zijn we dankbaar dat onze risicovolle zwangerschap goed is verlopen! Finn en Levi kwamen in de couveuse, maar hadden beiden meteen een hele goede start. Hierdoor was er ondanks het verblijf in het ziekenhuis een grote blauwe wolk!

Vandaag, zaterdag 5 april, hebben we te horen gekregen dat Finn en Levi mee naar huis mogen. Maandag is het zover! Dan kunnen we eindelijk met z’n vieren thuis gaan genieten!

Léonie, bedankt voor het maken van de mooie foto’s! Je deed dit op een hele prettige manier en je nam rustig de tijd!

We zijn erg benieuwd naar de rest van de foto’s!