10 jarig jubileum – interview met onze trouwe haaksters

Dit jaar mag Stichting Earlybirds 10 kaarsjes uitblazen en daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op. We hopen dit jaar maar liefst onze 7500e fotoreportage te mogen maken, wauw!

Tijdens de fotoreportages nemen onze fotografen een gehaakt Earlybirdje & Nicu mee naar het ziekenhuis. Deze birdjes en nicu’s worden gemaakt door een zeer trouwe groep met haaksters, die verbonden zijn aan onze mooie stichting. We hebben een aantal van onze vaste haaksters gevraagd naar hun motivatie voor onze stichting. Hun verhaal delen we graag met jullie!

Gezina

Wil je in het kort vertellen wie je bent?

Ik ben Gezina Blok, ben 59 jaar en woon in Drachten. Ik heb een dochter en een zoon en beiden hebben een mooi gezinnetje.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Stichting Earlybirds?

Op vakantie, samen met het gezin van mijn zoon, in 2016 werd ik door mijn dochter getagd in een bericht van deze stichting.

Waarom ben je voor onze stichting gaan haken?

Omdat mijn dochter in 2014 hun eerstgeborene zijn verloren door een vroeggeboorte.

Hoe lang haak je al voor Stichting Earlybirds?

Sinds september 2016, toen ben ik begonnen met haken van de setjes, knuffels voor de acties en voor Wereld Prematuren Dag.

Jeannet

Wil je in het kort vertellen wie je bent?

Ik ben Jeannet Jansen, ben alleenstaand en ben graag bezig voor anderen en haak ook graag.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Stichting Earlybirds?

Ik ben door Eline de Pee in aanraking gekomen met deze stichting.

Waarom ben je voor onze stichting gaan haken?

Omdat ik voor mezelf niets nodig had, ben ik voor deze stichting gaan haken, omdat ik dit een goed initiatief vind om de vroeggeboren baby’s te helpen, zodat ze gezond naar huis kunnen en kunnen genieten van de birdjes die wij vrijwillig haken. Het doet me goed als ik de foto’s van hen zie met de birdjes van ons.

Hoe lang haak je al voor Stichting Earlybirds?

Ik denk dat ik nu een jaar of vier voor de stichting haak en met plezier.

Jennij

Wil je in het kort vertellen wie je bent?

Ik ben Jennij van Mourik, getrouwd met Toon en ben 70 jaar. Wij hebben 3 kinderen, 3 schoonkinderen en 7 kleinkinderen.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Stichting Earlybirds?

Ik ben in aanraking gekomen met Earlybirds door mijn dochter Eline die toen keurmeester was en ging haar vaak helpen met inpakken. Toen er een nieuwe keurmeester werd gezocht heb ik daarop gereageerd en kon toen goed samenwerken met Eline.

Waarom ben je voor onze stichting gaan haken?

Ik ben als kind al begonnen met haken en breien, dus heel veel ervaring. Onder het inpakken samen met Eline vond ik het leuk om ook een setje te gaan proberen. Dat is nu uitgegroeid tot heel veel birdjes, omdat ik in de groep een paar haaksters heb die alleen nicu’s haken en er heel weinig lossen birdjes binnen komen. Het aantal nicu’s bleef groeien (ik had er op een gegeven moment bijna 400 liggen) daarom ben ik vorig jaar januari maar begonnen om birdjes te haken, zodat het setjes worden.

Hoe lang haak je al voor Stichting Earlybirds?

Ongeveer een jaar of vier nu denk ik.

Marjo

Wil je in het kort vertellen wie je bent?

Ik ben Marjo, getrouwd, heb 2 dochters en 3 kleinkinderen, woon in Zoetermeer en ben gepensioneerd.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Stichting Earlybirds en waarom ben je voor onze stichting gaan haken?

In 2016 heeft mijn dochter, die toen in verwachting was, een oproep gelezen voor haaksters voor Stichting Earlybirds. Zij vond het wel iets voor mij om hieraan mee te helpen. In eerste instantie had ik iets van “zijn mijn haakwerkjes wel goed genoeg?” Ik haakte om mijn vingers soepel te houden i.v.m. artrose. En nu mijn haakwerk laten “keuren?” Dat vond ik nogal wat. Ik heb eerst het patroontje verschillende keren uitgeprobeerd met wisselend resultaat en mijn kleinkinderen konden met die resultaten spelen. Uiteindelijk heb ik in augustus 2016 besloten om toch een paar birdjes en een nicu op te sturen om te keuren en daarna was ik “verslaafd”. Ook in de vakantie gaan mijn haakspullen mee. Ik haak de birdjes dan totdat ze gevuld zouden moeten worden en dan gaan ze plat mee terug in de koffer en thuis kan ik ze vullen, de laatste twee toeren haken en de staartjes eraan maken. Behalve de birdjes haken, staat ook de kerstsokjesactie mij nog goed bij. Wat een enorme hoeveelheid (waren het er 2500? Is er toen gehaakt met zoveel enthousiasme. Dat tekent ook de prettige sfeer in de groep. Sinds 2016 heb ik ruim 1000 setjes gehaakt. Omdat ik de patroontjes uit mijn hoofd weet, kan ik de setjes haken terwijl ik tv kijk. Over een setje doe ik ongeveer 1,5 avond. Nog steeds haak ik met veel plezier voor onze stichting.

Hoe lang haak je al voor Stichting Earlybirds?

Dat wordt augustus dit jaar 7 jaar.

Adri

Ik ben Adri Jansens, 81 jaar en oma van 7 klein- en 2 achterkleinkinderen

Hoe ben je in aanraking gekomen met Stichting Earlybirds?

Via mijn dochter die aangaf dat ik dit ook wel heel leuk zou vinden.

Waarom ben je voor onze stichting gaan haken?

Ik heb ruim 35 jaar vrijwilligerswerk gedaan op creatief gebied, maar door corona is alles gestopt en ook mijn leeftijd speelt een rol. Stichting Earlybirds heeft een mooi doel en daarom vind ik het heel fijn om hier mijn steentje aan bij te kunnen dragen.

Hoe lang haak je al voor Stichting Earlybirds?

Ik haak nu 6/7 jaar voor de stichting.

Deze vijf haaksters hebben gezamenlijk de afgelopen twee jaar maar liefst 4297 haaksels voor Stichting Earlybirds gemaakt. Wat zijn we daar dankbaar voor!!

Een grote dank aan álle haaksters die zich ieder jaar weer inzetten om zoveel mogelijk premature kindjes en ouders te helpen.