Een terugblik op Wereld Prematurendag op 17 november 2017

Op 17 november was het wereldwijd Wereld Prematuren Dag (WPD), voor onze stichting dé dag van het jaar waarop we kersverse ouders van prematuur geboren kindjes in het ziekenhuis extra in het zonnetje zetten. Want dat verdienen ze! Op de valreep van 2017 blikken we terug…

Onze plannen voor Wereld Prematurendag dit jaar waren drieledig:

• Mini fotoreportages in zoveel mogelijk ziekenhuizen
  • Gehaakte klavertjes vier uitdelen voor een beetje extra geluk
  • Uitdelen van ons eigen gloednieuwe magazine met ervaringsverhalen van ouders

Mini fotoreportages

In de week rondom Wereld Prematurendag zijn er in totaal 248 mini fotoshoots gemaakt van kleine kanjertjes en hun ouders in het ziekenhuis. Wat een mooie prestatie van onze fotografen! En wat een berg mooie herinneringen voor ouders die door een heftige tijd heen gaan!

Onze fotografen hebben 30 ziekenhuizen bezocht verspreid over heel Nederland. Van het AZM in Maastricht tot het UMCG in Groningen, en van het Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag tot het Radboud in Nijmegen. Van de 30 bezochte ziekenhuizen waren er 9 met een NICU.

Het blijven zulke indrukwekkende, maar tegelijkertijd zulke liefdevolle beelden die onze fotografen vastleggen. Ouders die geleefd worden, die soms niet eens weten welke dag het is, die zich heen en weer geslingerd voelen tussen hoop en angst, die geen tijd hebben om foto’s te maken of er überhaupt aan denken, maar tijdens zo’n fotoreportage de rust voelen om écht even te genieten van hun kleintje. En dat zie je terug op de foto’s, prachtig, elke keer weer. Daar doen we het voor. De foto’s zijn van onschatbare waarde voor ouders, dat horen we zo vaak.

Gehaakte klavertjes vier

Speciaal voor Wereld Prematurendag is er een haakpatroon voor een paars klavertje vier ontworpen. Lees hier meer over het ontwerp en onze oproep om mee te haken. In no-time zijn er 900 klavertjes vier gehaakt, door onze eigen haaksters en vele andere enthousiastelingen. Nogmaals ontzettend bedankt allemaal!

De klavertjes vier zijn toegevoegd aan de goodiebags die op WPD uitgedeeld zijn aan alle ouders met een premature geboren kindje in het ziekenhuis. We hopen ouders en hun kleine kanjertje(s) hiermee wat extra geluk gebracht te hebben.

Wereld prematuren dag haken 2017

Earlybirds magazine

Het was even spannend, maar nét op tijd voor Wereld Prematurendag kwam ons nieuwe magazine van de pers rollen. Jaarlijks brengen we vanuit onze stichting een informatief magazine uit, vol met ervaringsverhalen van ouders over de geboorte van hun premature kindje en hun tijd in het ziekenhuis.

Onze fotografen hebben na afloop van de mini fotoshoots het gloednieuwe magazine uitgedeeld aan ouders in de ziekenhuizen om zo iets moois en herkenbaars te brengen. Daarnaast is er een stapeltje magazines in elk ziekenhuis achtergebleven om op een later moment aan ouders uit te delen, of ter inzage voor andere geïnteresseerden. Het magazine geeft wat ons betreft prachtig weer waar wij voor staan als stichting en wat wij kersverse ouders kunnen bieden tijdens hun tijd in het ziekenhuis. Voor de ouders, broertjes/zusjes en hun omgeving begint een achtbaan in een voor hen onbekende wereld met onzekerheden en risico’s. Een lichtpuntje in de vorm van een fotoreportage is dan vaak meer dan welkom.

Voor ons was Wereld Prematurendag 2017 een succes, in de zin dat we hopen dat we vele gezinnen blij gemaakt hebben met liefdevolle foto’s, een klavertje vier en ons prachtige magazine. Bekijk hiernaast het filmpje met foto’s van de kindjes die gefotografeerd zijn op Wereld Prematurendag 2017

Nogmaals dank aan al onze lieve vrijwilligers die Wereld Prematurendag mede tot een succes hebben gemaakt! Op naar WPD 2018!

“Eén op de tien baby’s wordt te vroeg (prematuur) geboren. Dat zijn jaarlijks meer dan 15.000 te vroeg geboren baby’s in Nederland”

Thema WPD 2017: ‘Samen zorgen’

Omdat de achtbaan van vroeggeboorte niet in een paar zinnen te vatten is, was er dit jaar een centraal thema om de bewustwording, het begrip en de bekendheid rondom vroeggeboorte te vergroten. Samen zorgen, dat gaat over:

• het je zorgen maken over je kind.
  • het zorgen voor je kind.
  • het verzorgen door de verpleging, de artsen, de chirurgen.
  • moeder en vader (samen zorgen maken en samen verzorgen).
  • zorgen maken over en zorgen voor broertjes en zusjes thuis, terwijl jouw pasgeborene in het ziekenhuis ligt.
  • het ervoor zorgen dat thuis alles doorgaat, terwijl jij in het ziekenhuis bent.
  • zorgen over en om de moeder, want ze is ziek. (PE/HELLP bijv.)
  • zorgen dat thuis alles doorgaat, terwijl jij als vader aan het werk moet omdat er geen verlofregeling is.
  • etc etc

Op Wereld Prematurendag, 17 november, zetten wij ouders en kindjes in het zonnetje. Dit doen wij samen met de Vereniging van Ouders van Couveusekinderen (VOC), Kleine Kanjers, Luflie en Een giraf is geen aap. Deze organisaties zetten zich in voor prematuur geboren kinderen en hun ouders.