Earlybirds aanwezig bij symposium ‘Het verlies van je baby, de impact op ouders en professionals’ in het LUMC

Op 22 november j.l. werd in het LUMC het symposium ‘Het verlies van je baby, de impact op ouders en zorgprofessionals’ gehouden. Het symposium werd georganiseerd door ‘In de Wolken’. Deze organisatie richt zich op verliezen door overlijden of scheiding. Er worden boeken, brochures en andere materialen ontwikkeld voor rouwenden en kinderen in echtscheidingssituaties.

Stichting Earlybirds is gevraagd zich met een stand te laten zien aan de circa 350 zorgprofessionals die het symposium bezochten. Tevens konden wij zelf het symposium bezoeken.

Marjolein Witteveen, voorzitter van Stichting Earlybirds, en ik zijn vanuit het hoge noorden naar Leiden vertrokken om Earlybirds deze dag te vertegenwoordigen. Ondanks dat we geen fotoreportages (meer) maken van overleden kinderen, was het voor ons toch van belang hier aanwezig te zijn. Niet alle zorgverleners die het symposium bezochten zijn gerelateerd aan de uitvaartzorg, maar ook veel artsen, verloskundigen en verpleegkundigen waren aanwezig.

Vooraf, in de pauze en na het symposium kregen we de kans om belangstellenden op te hoogte te brengen van onze stichting of, als we al bekend waren, weer extra onder de aandacht te brengen en er zo voor te zorgen dat zij ouders op de hoogte kunnen brengen van het bestaan van Earlybirds. Naast Stichting Earlybirds waren ook Stichting Make a Memory en Stichting Still aanwezig. Op deze manier konden we meteen duidelijk maken wat de verschillende doelgroepen voor al deze stichtingen zijn. Wij konden laten zien en vertellen waar wij voor staan.

Er was veel belangstelling en bewondering voor het werk van Earlybirds. We hebben wat mooie contacten kunnen leggen die ons zeker kunnen helpen voor onze Stichting meer bekendheid te genereren.

Het symposium was erg indrukwekkend. Er waren verschillende sprekers, waaronder rouwtherapeuten, artsen, maatschappelijk werkers, ouders en een mortuariummedewerker die allen vanuit hun standpunt vertelden over de impact die de dood van een baby voor hen heeft.

Niet alleen voor de ouders, maar ook voor de zorgverleners eromheen is het zwaar om met het verdriet en verlies om te gaan. Het komt dan ook regelmatig voor dat door het niet goed kunnen praten en verwerken er PTSS of een burn-out ontstaat. Bij alle sprekers werd aangegeven dat het tonen van je emoties geen teken is van zwakte maar juist troostend kan werken voor de ouders en beter is voor het verwerkingsproces bij jezelf. Er is in de afgelopen jaren veel veranderd hierin. Werd vroeger over de dood van een baby niet gesproken en moest het maar vergeten worden, tegenwoordig wordt er juist veel over gepraat en is er ook voor de zorgverleners professionele hulp aanwezig.

Er werd extra stilgestaan bij het overlijden van de helft van een tweeling. Hier hebben we bij Earlybirds ook regelmatig mee te maken. Bij het overlijden van een van de 2 kindjes is het rouwproces verstoord. Het verdriet en de blijdschap botsen. De impact hiervan is bijzonder groot. Vooral opmerkingen als : “het is maar beter, het kindje had geen kwaliteit van leven” en “gelukkig heb je er nog 1” worden als zeer kwetsend ervaren. Wat vooral nodig is, is er te zijn voor mensen in moeilijke omstandigheden en ouders laten blijken dat het om HUN kind gaat, en dat dat kind op het moment het allerbelangrijkst is.

Aan het eind van de middag werd het eerste exemplaar van het boek “Rouwen na het verlies van je baby – Blijvend verlangen naar je kind van de toekomst” aan de schrijfster, Kathy Beckers-Mansell, uitgereikt. Een van onze Earlybirds fotografen, Jessica Innemee, heeft de foto’s in dit boek mogen maken.

Met een hoofd vol indrukken, maar vooral met een goed gevoel omdat we merken dat ons werk gewaardeerd wordt, niet alleen door ouders en familie, maar ook door de zorgverleners om hen heen, zijn we weer huiswaarts gegaan.

Evelien van Ooyen-Zeegers
Secretaris en planner Stichting Earlybirds