Luca

“Look at the stars
Look how they shine for you
And everything you do”
(Coldplay – Yellow)

Meer toepasselijk kan ik mijn verslag over Luca niet beginnen. Ik ontmoet hem en zijn ouders op een zonnige dag in juli, 8 dagen na zijn plotselinge geboorte.
Ik maak kennis met zijn trotse ouders en mama Bernadet wijst me op het sterretje op het mutsje van Luca. “Dat verwijst naar zijn opa, mijn vader, die 15 jaar geleden veel te vroeg overleed. Maar zo is hij er toch bij”.
Voorin het boek “Toen ik jouw opa werd”, dat oma gaf, zit een foto van vroeger, van de net geboren Bernadet en haar vader. Het is een ontroerende start van deze reportage, maar wat ontzettend mooi om alle dierbaren van dit jonge gezin onderdeel van de start van het leven van Luca te laten zijn.
De kamer in het SMC in Hardenberg heeft sowieso een huiselijke sfeer, doordat de met zorg uitgekozen kado’s mooi de ruimte vullen en er zelf gehaakte knuffels in het wiegje liggen. Zo valt mijn oog ook op een Ajax-shirt, waar ik als Ajacied met seizoenkaarten blij van word. Gekregen van een trotse oom.
Luca slaapt nog lekker ff, maar uit alles blijkt dat hij zo ontzettend welkom is. Zijn ouders zijn nog onder de indruk van zijn plotselinge geboorte. Daar hadden ze geen geen rekening mee gehouden. Tijdens een zwangerschapsshoot braken de vliezen. Aanvankelijk had Bernadet het nog niet door (je verwacht het toch niet bij 35 weken zwangerschap), maar de volgende ochtend – na contact met de verloskundige te hebben gehad – volgt er een doorverwijzing naar het ziekenhuis. En niet veel later zet de bevalling door. Het is – omdat Luca een “sterrenkijker” (hoe toepasselijk) is een pittige bevalling, maar er is opluchting dat Luca het direct heel goed doet.
Ook de dagen erna laat Luca een mooie stijgende lijn zien. Na drie dagen wordt de couveuse ingewisseld voor een wiegje en wanneer ik er ben geniet hij volop van een badje en drinkt goed aan de borst van mama. Daarna wordt er nog lekker gebuideld en geknuffeld. En dit alles maakt dat Luca twee dagen na de reportage naar huis mag.

Wat zal er de komende tijd veel geknuffeld gaan worden met dit mooie mannetje.
Thomas en Bernadet, heel veel geluk toegewenst, samen met jullie Luca en alle lieve mensen om jullie heen!

Een lieve groet, Regina Kappert
Fotograaf Stichting Earlybirds