Fotografen gezocht

Stichting Earlybirds

Stichting Earlybirds wil de ouders van prematuur geboren kindjes een lichtpuntje schenken in de moeilijke situatie waarin ze zitten. Een fotoreportage als waardevolle herinnering, waardoor zij kunnen terug kijken op een moeilijke periode die naast verdrietig of zorgelijk ook veel liefde kent. Liefde voor hun kind(eren). Foto’s zijn een grote steun voor ouders om het verdriet te verwerken. Middels de website en blogs kunnen ouders hun verhaal bespreekbaar maken in de maatschappij. Er rust op een vroeggeboorte nog altijd een taboe en tevens is er veel onbegrip. Hierdoor maken we deze onderwerpen maatschappelijk bespreekbaar en laten we zien dat een situatie heftig is maar ook heel liefdevol.

Introductie

Wij zijn op zoek naar enthousiaste fotografen die zich vrijwillig willen inzetten om ouders een lichtpuntje te schenken.
Kanjers die genieten van het vastleggen van echte momenten en daarmee gezinnen een onbetaalbare herinnering willen geven.
Gemiddeld zal de tijdsinvestering rondom een reportage zo’n 4 uur bedragen (afhankelijk van de snelheid van selecteren en nabewerken)

De workflow rondom een Earlybirds reportage

• De planner van de regio koppelt een aanmelding van ouders aan jou als vrijwillig fotograaf
  • Jij geeft je beschikbaarheid door aan de ouders en maakt een afspraak voor een liefdevolle fotoreportage in het ziekenhuis
  • De reportage duurt gemiddeld een uur
  • Na de reportage bewerk je de foto’s (licht en puur) en upload 20-50 foto’s naar de stichting
  • Indien ouders dit wensen kun je een album op (laten) maken en schrijf je een blogtekst.

Ben jij minimaal eenmaal per maand beschikbaar om op vrijwillige basis een kostbare herinnering aan ouders te schenken?
Kun je je vinden in onderstaande kenmerken?

Kenmerken van een Earlybirds fotograaf

• Je hebt het hart op de juiste plaats
  • Je beschikt minimaal over een FullFrame fotocamera met lichtsterk objectief, ben je in het bezit van een crop camera dan moet je minimaal in het bezit zijn van minimaal 1 lichtsterk objectief (brandpunt 25 of 35mm)
  • Je hebt ruime kennis van je camera, de techniek, lenzen en nabewerking
  • Je kunt fotograferen in moeilijke lichtomstandigheden
  • Je beschikt over inlevingsvermogen en bent respectvol
  • Je kunt professioneel omgaan met emoties
  • Je bent minimaal eenmaal per maand beschikbaar
  • Je hebt de foto’s op de blogpagina gezien en denkt dat jouw foto’s daar bij passen

De stichting biedt jou ondersteuning en begeleiding.
We organiseren jaarlijks een grote vrijwilligersbijeenkomst en daarnaast speciaal voor onze fotografen bijeenkomsten rondom de workflow zodat je je ook als fotograaf kunt ontwikkelen binnen de organisatie. Je ontvangt reis- en parkeerkosten.

Meld je aan en kom ons geweldige team van fotografen ondersteunen

Vul onderstaand aanmeldformulier in en stuur via wetransfer een reeks van minimaal 30 foto’s in 4 verschillende settings (.jpg of .jpeg bestanden) naar: vrijwilliger@stichtingearlybirds.nl
Verstuur de foto’s graag voorzien van de EXIF bestanden, zodat gekeken kan worden of de juiste instellingen zijn gebruikt. Hierdoor kunnen wij ook op de juiste manier feedback geven.

We zien heel graag jouw aanmelding tegemoet!
Samen maken we de ziekenhuis periode voor deze gezinnen net een beetje draaglijker.

Wat voor foto’s stuur ik in?

We zien graag een portfolio van foto’s gemaakt zonder flits en binnen. Hierdoor kunnen we beoordelen of je kunt fotograferen in de moeilijke lichtomstandigheden van het ziekenhuis.
De foto’s in je portfolio sluiten qua stijl en kleuren aan bij Earlybirds; Fris, licht en liefdevol.
Kleur én zwart-wit foto’s van bijvoorbeeld baby’s, kinderen, ouderen of gezinnen die binnen zijn gemaakt uit verschillende reportages.
Zwart-wit foto’s met een kleuraccent of sepia foto’s passen niet bij onze stijl.

Neem een kijkje op de blog zodat je een idee hebt van wat we willen uitstralen met onze foto’s.

Waar wordt mijn inzending op beoordeeld?

Je motivatie en foto’s worden voorgelegd aan onze commissie van beoordelende fotografen.

De foto’s zullen beoordeeld worden op de volgende punten.

• Compositie
  • Technisch (kadering, belichting, scherpte, instellingen)
  • Nabewerking (witbalans, zwart-wit, hooglichten, frisheid)
  • Het vangen van de juiste momenten, vertellen de foto’s een verhaal

In je motivatie zien we graag terug waarom de stichting bij jou past en waarom je de liefdevolle herinneringen graag zou willen maken voor deze gezinnen.

Is een fullframe camera een vereiste?

De fotograaf beschikt over minimaal 1 full frame fotocamera met lichtsterk objectief

Indien de fotograaf over een crop camera beschikt dan moet hij/zij in bezit zijn van minimaal 1 lichtsterk objectief (brandpunt 23 of 35mm)

Ik heb me aangemeld en nu?

Je motivatie en ingezonden portfolio zal worden voorgelegd aan onze commissie van beoordelende fotografen.
Binnen  3 á 4 weken ontvang je een reactie van ons.
In sommige gevallen zullen we om extra foto’s vragen.

Kan ik een keer meelopen met een fotograaf?

Nee, dit is niet mogelijk.
Wij willen zo min mogelijk prikkels voor de premature kindjes die wij fotograferen. Een extra persoon geeft bij een prematuur al snel veel onrust.

Bij een proefreportage voor de stichting, koppelen wij altijd een maatje aan jou als fotograaf, die je op afstand kan helpen. Voor en na de reportage.

Ik heb een afwijzing ontvangen en nu?

We begrijpen dat het heel vervelend is om te vernemen dat je nog niet ver genoeg bent om voor de stichting te kunnen fotograferen.
Een reportage is in veel gevallen niet nogmaals te doen en de stichting wil ouders een herinnering schenken van goede kwaliteit.
Onze foto’s zijn fris, licht en liefdevol. De lichtomstandigheden zijn enorm moeilijk waardoor onze selectie kritisch zal zijn.

Dat neemt niet weg dat iedereen kan groeien en indien gewenst zullen we je voorzien van feedback.

Kan ik me na een afwijzing nogmaals aanmelden?

Uiteraard!
Je kunt groeien en ontwikkelen in je werk. Zowel qua techniek als qua beschikbare apparatuur.
We hebben meerdere fotografen mogen verwelkomen binnen de stichting na een 2e of 3e aanmelding.

Twijfel je over je aanmelding, twijfel je over je portfolio of zou je nog net een paar handvatten willen ontvangen om je verder te ontwikkelen?
Hou dan onze social media kanalen in de gaten! We willen binnenkort een informatieve bijeenkomst houden speciaal voor jullie!!

Past deze functie niet echt bij jou, maar wil je je wel graag inzetten voor onze stichting? Kijk dan op https://www.stichtingearlybirds.nl/vacatures voor al onze openstaande vacatures.