Violet prematuur geboren met 33 weken, gebroken vliezen, weeenremmers, keizersnede, Rijnstate Arnhem, sondevoeding

Violet

Van de fotograaf:

Dit is Violet, dochter van Lizette en Steven. Ze is geboren op 21 april 2019, Eerste Paasdag, na een zwangerschap van 33 weken en met een gewicht van 1500 gram. Lizette werd op vrijdag 19 april wakker met gebroken vliezen. Ze belden de verloskundige en gingen direct naar het ziekenhuis. Ondanks twee dagen plat liggen en weeënremmers, zetten de weeën op zondagavond toch door. De gynaecoloog werd opgeroepen en omdat de baby in een stuit lag, bereidde hij een keizersnede voor. Vlak voor middernacht werd Violet geboren. Lizette mocht ondanks complicaties al snel naar huis en Violet bleef in het Rijnstate.

Als ik op maandag 20 mei naar het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem rijd voor het maken van de reportage is Violet dus een maand oud. Ik zou al een week eerder gaan, maar de avond voor de afspraak stuurde Steven me een berichtje. Violet had een dipje en was terug naar de High Care. Het was verstandiger om even rust te nemen. Dus nu ik alsnog naar Arnhem rijd, ben ik heel benieuwd hoe het met hen gaat.

De dip van een week eerder is gelukkig voorbij en als Violet wakker wordt, mag ze zelfs eventjes van de monitor na het verschonen. Dat is wat onwennig, vertelt Lizette. Ze moeten vertrouwen krijgen in het herkennen van de signalen die hun dochter geeft. Maar dat lukt al aardig met hulp van de verpleging. Inmiddels laat Violet duidelijk merken dat ze honger heeft. Lizette legt Violet aan, maar drinken bij mama is nog erg vermoeiend. Daarom krijgt Violet ook nog wat sondevoeding als ze bij papa ligt. Daar groeit ze gelukkig goed op. Lizette laat mij foto’s zien van Violet vlak na de geboorte. Wat is ze al gegroeid! Violet weegt inmiddels 2534 gram en doet het erg goed. Terwijl ik mijn foto’s maak vertellen Steven en Lizette openhartig over over hun ontmoeting en de vervulling van hun kinderwens. Die waren allebei niet vanzelfsprekend. Mooi om hen dan nu samen te zien en even deelgenoot te zijn van dat kleine grote geluk. Groei maar goed kleine Violet, laat de dipjes achter je en ga een mooie toekomst tegemoet!

—————–

Van de ouders:

Wij zijn hartstikke blij dat we op de stichting zijn gewezen door zuster Willeke. Juist op een moment dat we het best zwaar hadden met de situatie: namelijk dat mama en papa (na 10 dagen in Rijnstate te hebben gewoond) naar huis mogen, maar onze dochter achterblijft op de High Care. En, tijdens het slopende patroon van twee keer per dag naar Rijnstate – in de ochtend en in de avond – om zo goed mogelijk voor onze dochter te zorgen, met alle ups en downs, was de dag van de fotoreportage ook echt iets om naar uit te kijken. Iemand, fris en van buitenaf, die vooral bezig is met het maken van mooie foto’s i.v.p. de medische kant, de verzorgende kant en de structurele kant van de situatie waar je in zit. We zijn superblij met de mooie foto’s en we hebben ze nog niet eens allemaal gezien op dit moment :-).