Stichting Earlybirds – 5 jaar

Vijf jaar geleden stapte ik in de vroege ochtend in de auto om richting Middenmeer (Noord-Holland) te rijden. Een belangrijke dag want we hadden een afspraak bij de notaris om Earlybirds in te schrijven als Stichting. Drie fotografen met een droom, een missie en een grote drive om ouders die te maken krijgen met een vroeggeboorte een lichtpuntje te schenken en een prachtige liefdevolle herinnering aan die eerste periode in het ziekenhuis.

Als ik toen toch eens had geweten waar de stichting en ik zelf nu zouden staan 5 jaar later…

Duizenden ouders hebben een prachtige reportage kosteloos ontvangen vanuit de stichting.
Duizenden kindjes hebben een mooie herinnering, in de vorm van foto’s, aan hun prille start.
Honderden vrijwilligers hebben zich aangesloten bij de stichting en zetten zich met veel toewijding en liefde in om de wereld een klein beetje mooier te maken.

Samen met alle vrijwilligers van de stichting voelt het als familie. Het voelt als een warm, veilig en vertrouwd bad. En zoals het in de beste families gaat wankelt het wel eens. Wankelen om vervolgens een nog steviger fundament te hebben staan met allemaal de neuzen de juiste kant op. Liefde en toewijding, passie en power.

Dat gevoel van samen was afgelopen weekend ZO sterk.
Na maanden van voorbereiden stond eindelijk het grote lustrum feest gepland.
Een prachtig feest waarin we al onze vrijwilligers in het zonnetje wilden zetten.

Maar werd ik eventjes flink verrast!
Zaterdag werd ik rond half 12 in Barendrecht verwacht om nog iets op te halen. We zouden vervolgens doorrijden naar Delft om de feestlocatie klaar te maken. Daar ben ik alleen nooit aangekomen. Ik werd door de club vrijwilligers verrast met een complete metamorfose. Een kleuradvies, kledingadvies en vervolgens naar de kapper en visagie. Daar gingen mijn lokken naar een kort en pittig kapsel met een tof kleurtje. Wat een verwennerij!

Zondag stond de dag in het teken van de vrijwilligers.

We proosten om 10.00u op de stichting. Op de afgelopen 5 jaar en op de komende jaren waarin we lichtpuntjes zullen blijven schenken. Vervolgens waren er super gave workshops georganiseerd. Ontzettend divers maar wat hebben we een enthousiasme gehoord van de vrijwilligers. Een heerlijke high tea stond op ons te wachten verzorgd door leerlingen en docenten van het stanislascollege en taartjes van An. Ik mocht de earlybirds taart aansnijden. Na de tweede ronde workshops stond er een grote loterij op de planning. Tafels vol met cadeautjes stonden klaar om alle vrijwilligers iets moois mee te kunnen geven voor hun tomeloze inzet. En met een buik vol na de BBQ en een gevulde goodiebag ging iedereen dankbaar en blij weer naar huis.

Een feest om ons jubileum te vieren, en ook een feest omdat na hard werken ons prentenboek werd gepresenteerd. WAUW!! Wat is het een prachtig boek geworden. Prachtige teksten en mooie illustraties. Het boek verteld het verhaal van een vroeggeboorte. Helpend om aan kinderen en de omgeving uit te leggen en te laten zien wat het inhoudt wanneer je kindje veel te vroeg wordt geboren.

Benieuwd naar het prentenboek? Neem dan zeker even een kijkje in onze webshop!

Het lustrumjaar heeft nog een leuke verrassing in petto. Nog een paar maandjes geduld voordat we deze lancering groots kunnen aankondigen. SPANNEND!!!

Na alle feestelijkheden voelt het ontzettend dubbel maar als kloppend hart van de familie heb ik moeten besluiten om een stapje terug te doen. Privé is er veel veranderd en met de zorg alleen voor de kindjes en mijn eigen prachtige bedrijf kom ik uren te kort om te investeren als kapitein van de stichting.

Op zoek dus naar een nieuwe kapitein om aan het roer te staan, de komende 5 jaar net zulke mooie stappen te maken en de warmte en liefde binnen de familie te houden zoals het is. Ik leg mijn rol als voorzitter met ontzettend veel pijn in mijn hart neer. Mijn eigen kleine mannetje Ruben* (geboren met 26weken en 5dagen en na 2 dagen overleden) is de drijfveer geweest om deze stichting op te richten samen met Marije & Jessica. Dat kleine vechtertje gaf me keer op keer kracht om enorme stappen te zetten. Zijn erfenis, zo’n fantastisch mooie en waardevolle stichting. Loslaten, met veel tranen omdat de stichting mijn vierde kindje is. Er gaat goed voor gezorgd worden en de nieuwe kapitein houdt mij aan boord! Want ik blijf actief als fotograaf en ik blijf actief als aanpakker om op project basis dingen aan te pakken en uit te voeren.

Vandaag sta ik stil bij de afgelopen 5 jaar, ga ik nagenieten en vooral ontzettend trots zijn!

Lieve familie, bedankt voor wie jullie zijn, wat jullie allemaal doen, de liefde en warmte laten we die met elkaar blijven delen en voelen. Ik ben trots!!

Lees jij nu dit stukje en denk je ‘voorzitter, dat is misschien wel iets voor mij?’
Neem dan even een kijkje op deze pagina.

Marjolein Roossien
Voorzitter Stichting Earlybirds